dimecres, 14 de gener de 2009

L'any 9 i els llibres...


Amb les xifres a sobre la taula sembla que es compleixen les prediccions que vaticinaven el llibre com un regal econòmic, una bona alternativa d’oci que surt bé de preu, sobre els 20-25 euros, i que té una percepció de valor molt més alta que la d’un altre objecte més banal. Les vendes s’enfilen fins a un 7% sobretot en infantil amb grans èxits com els de Gerónimo Stilton.
Però la campanya de Nadal ja s’ha acabat i ara caldrà veure què passarà al gener i febrer, considerats tradicionalment mesos durs. Els llibreters tornaran ràpidament llibres per finançar unes novetats en uns mesos especialment fluixos que es veuran agreujats més que mai per la crisi. I és que aquest any, els editors haurem de publicar menys i millor, caldrà ser innovadors i imaginatius amb les campanyes de promoció i ens haurem de pensar dues vegades si reeditem un títol o no. La revolució en els hàbits de consum que suposa aquesta crisi, a diferència de la del 92, farà que les empreses es replantegin les seves polítiques de preus i que en el sector del llibre es traduirà en un augment espectacular de les vendes en butxaca on es fa més evident la relació qualitat-preu.
L’altre dia parlava amb un amic llibreter que em deia que aquest any seria molt bo per a ells. La raó és que quan els editors estem espantats anem amb molta més cura i, per tant, ja no reben un allau de novetats. La moderació els permet gestionar amb calma, pensar, actuar, en definitiva vendre millor.
Sigui com sigui, ens espera un any ple d’incerteses però alhora estimulant pel nostre sector i això sempre està bé.

Glòria Gasch, editora d'Ara Llibres
(Publicat el 12/01/09 en el blog de Jordi Cervera.)