La pel·lícula dirigida per Albert Serra és reconeguda pel col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona sumant un total de 60 punts i quedant per davant de la gran favorita als Premis Oscar: «Una batalla tras otra»
![]() |
| Àngel Quintana i Albert Serra. Foto Aniol Resclosa. |
El col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona ha escollit Tardes de soledad, del cineasta banyolí Albert Serra, com la millor pel·lícula de 2025. Amb aquest guardó, Serra es converteix en un dels pocs cineastes que ha guanyat el premi en més d’una ocasió, després d’haver-ho fet ja l’any 2022 amb Pacifiction. Al llarg dels 36 anys d’històrica, la crítica gironina també ha reconegut doblement nom il·lustres del cinema contemporani, com el del ja desaparegut fa just un any David Lynch, els germans Coen i Richard Linklater. En tot cas, el rècord el té Clint Eastwood amb quatre.
Tardes de soledad és un retrat de la figura d’un torero en actiu, André Roca Rey, que permet reflexionar sobre l’experiència íntima del torero. La pel·lícula va ser premiada, el 2024, amb la Conxa d’Or del Festival de Sant Sebastià, i el 2025 es va fer ressò als Estats Units. L’Associació de Crítics de Los Àngeles la va premiar com a millor pel·lícula experimental, mentre que els crítics de Boston li van atorgar el premi de millor documental. A part, opta a sis guardons als Premis Gaudí que, entre ells, el de millor direcció per Albert Serra. Els guanyadors es coneixeran el pròxim 8 de febrer.
![]() |
| Les 10 del 2025 |
El Cinema Truffaut, gestionat pel Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona, acollirà una projecció especial de la pel·lícula guanyadora en una data que s’anunciarà pròximament. L’obra del cineasta banyolí ha obtingut 60 punts per part dels votants, que han estat Àngel Quintana, Guillem Terribas, Carolina Martínez, Jordi Camps, Anna Bayó, Daniel Pérez Pàmies, Imma Merino, Paco Vilallonga i Salvador Montalt.
La segona posició ha estat Una batalla tras otra, amb 46 punts. La pel·lícula, dirigida per Paul Thomas Anderson, és la gran favorita en la pròxima cerimònia dels Premis Oscar i la setmana passada ja es va emportar el premi de millor pel·lícula en els Critics’ Choice i es preveu que també triomfi la matinada de diumenge en els Globus d’Or. En tercera posició hi ha quedat la noruega Valor Sentimental, de Joachim Trier, amb 44 punts, un altre dels títols que son amb força per rebre diferents nominacions als premis de l’Acadèmia de Hollywood, i candidata a guanyar l’Oscar a millor pel·lícula Internacional.
En quart lloc s’ha situat el film que es va emportar el Lleó d’Or en el passat Festival de Venècia: Father Mother Sister Brother, de Jim Jarmusch, amb 38 punts. L’ha seguit seguida de La llum que imaginem, de Payal Kapadia, que n’ha obtingut 34. El sisè lloc ha estat per a Romeria, de la cineasta gironina Carla Simón (25 punts), mentre que Un simple accident, l’última Palma d’Or a Canes i també candiata a millor pel·lícula internacional als Oscar, ha ocupat la setena posició amb 22 punts.
Josep Coll, publicat en el Diari de Girona 11/01/2026
* Les Meves 10 millors d'aquest any 2025
10 VALOR SENTIMENTAL09 TARDES DE SOLEDAT
08 POR TODO LO ALTO
07 PHATER MOTHER SISTER BROTHER
06 TRES AMIGAS
05 UN SIMPLE ACCIDENTE
04 ROMERIA
03 SIEMPRE ES INVIERNO
02 SIRAT
01 UNA BATALLA TRAS OTRA.
Una batalla tras otra, de Paul Thomas Anderson, amb Leonardo DiCaprio com a protagonista, és la principal favorita per endur-se tots els grans premis que atorga la indústria cinematogràfica d’aquí i més enllà. També, segurament, encapçalarà la llista de votacions que diferents associacions de la crítica especialitzada solen publicar per aquestes dates. Sense anar més lluny, aquesta matinada (a la nostra hora) se celebrarà la cerimònia dels Globus d’Or, que organitza l’Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood des de l’any 1944, en la que ja és la 83a edició. Per cert, amb el primer periodista català, Marc Tió, el corresponsal de RAC1 a Nova York, que hi podrà votar per primera vegada d’entre uns 500 representants. I, si no hi ha cap sorpresa, el film d’Anderson s’endurà com a mínim el premi gros (està nominat a nou categories), com fa uns dies va fer-ho en els Premis de la Crítica Cinematogràfica (els Critics’ Choice Movie Awards). La producció catalana Sirat, protagonitzada per l’estimat Sergi López, disposa de dues nominacions.
Mentrestant, a casa nostra, també comencen a publicar-se les primeres llistes i, com ja és tradició des de fa més de 35 anys, el premi de la crítica gironina ja s’ha decidit a favor de... ups, sorpresa!, Tardes de soledad, d’Albert Serra. Alguns diran que és clar que guanyi un amic sospitós habitual de bona part dels membres del Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona, però com a participant en les votacions puc assegurar que el documental del torero va vèncer com a pel·lícula de consens per sorpresa de tothom –un fet molt habitual en aquest tipus de llistes– en una disputa a dues bandes per escollir si ha estat millor Una batalla tras otra o Valor sentimental, de Joachim Trier, l’altra gran favorita europea de l’any.Tardes de soledad va obtenir una avantatge clara amb 60 vots, mentre que Una batalla tras otra, 46, i Valor sentimental, 44 punts. Que Avatar 3 obtingués dues bones puntuacions per part de dos membres quedarà en l’oblit de la memòria interna d’aquests premis, en què, a banda d’obtenir un guardó honorífic creat per un artista gironí, el film guanyador tindrà una projecció especial al Cinema Truffaut. Aquest any han participat en la votació Àngel Quintana, Guillem Terribas, Jordi Camps, Anna Bayó, Daniel Pérez Pàmies, Imma Merino, Paco Vilallonga, Salvador Montalt i Carolina Martínez. El sopar no va tenir lloc a l’hotel The Beverly Hilton de Los Angeles, però sí en un reservat d’un restaurant del Barri Vell de Girona que, segurament, no repetirem malgrat que el lloc era més que decent.
Properament també es faran públics els històrics premis Sant Jordi de cinematografia, instaurats el 1957 a Catalunya per RNE a través de la seva delegació a Barcelona. Enguany celebren la 70a edició i durant unes quantes edicions els crítics d’aquest diari, inclòs un servidor, hem tingut el privilegi de formar-ne part gràcies a la complicitat de la seva ànima actual, Conxita Casanovas. Per molts anys més i molts premis!
Jordi Camps, publicat en el PuntAvui 11/06/2026




