A teströl és a lélekröl.
Hongria, 2017
Director: Ildikó Enyedi
Intèrprets: Morcsányi Géza, Alexandra Borbély,Ervin Nagy, Pál Mácsai, Júlia Nyakó,Tamás Jordán,Gusztáv Molnár, István Kolos, Annamária Fodor,Itala Békés,Vince Zrínyi Gál, Attila Fritz,Zoltán Schneider, Réka Tenki, Rozi Székely,István Dankó
Gènere: drama romàntic
Durada: 116 min
Idioma: hongarès
Director: Ildikó Enyedi
Intèrprets: Morcsányi Géza, Alexandra Borbély,Ervin Nagy, Pál Mácsai, Júlia Nyakó,Tamás Jordán,Gusztáv Molnár, István Kolos, Annamária Fodor,Itala Békés,Vince Zrínyi Gál, Attila Fritz,Zoltán Schneider, Réka Tenki, Rozi Székely,István Dankó
Gènere: drama romàntic
Durada: 116 min
Idioma: hongarès
SOMINS
La directora Hongaresa IIdikó Enyedi (Budapest 1955)
es una directora amb una filmografia molt intimista, que ha rebut el
reconeixement de diversos festivals. En concret, la pel·lícula que comentem A teströl és a lélekröl (En Cuerpo y
alma), va guanyar l’Ós d’Or en el passat festival de Berlin. D’entrada el
cinema d’Enyedi és fred. L’ observador, els
somnis, la imaginació i de vegades la fantasia hi son molt present. I en aquest
film, encara molt més.
El somni, es un element molt important en la història
que ens vol explicar la directora IIdikó. En aquest aspecte hi ha una certa similitud en un film de l’any 2008 del cineasta
coreà Kim Ki-duk amb el seu fim Dream,
que explica la complexa relació entre un home i una dona, que comparteixen el
mateix somni. A En Cuerpo y alma,
també hi ha aquets fet, que serà el fil conductor d’aquesta pel·lícula, que
també es una història d’amor, molt atípica, d’una fredor de vegades
incomprensible i de vegades, fins hi tot, una mica surrealista, macabra i
d’humor negra. També, es una història sobre les relacions humanes en el
treball, la integració i la solitud i la falta de relació i de comprensió per part
dels companys i companyes . També, hi trobem en aquest film, les relacions
familiars i la manera de fer i de tenir sexe. Les insinuacions i les
provocacions i les incomprensions. Però sobretot els somnis. La fantàstica
història de compartir els somnis a través d’un cérvol mascle i un altre
femella. Unes imatges que anem veient contínuament, que apareixen al mig de la
història que ens està explicant la directora. Unes imatges que ens mostren uns
idíl·lics espais nevats, uns espais freds
i al mateix temps relaxants, amb els dos cérvols, que pausadament comparteixen
el (poc) menjar que hi en el bosc nevat i l’aigua d’un rierol que un dedueix
que ha d’estar fredíssima. Fredíssima
com molts moments de la mateixa història.
La Maria es una supervisora que controla la qualitat de la carn d’un escorxador a Budapest. Aquí la directora Ildikó, ens mostra amb tota la cruesa i realitat el que s’hi fa en un escorxador i veiem el procés l’execució d’una vaca. La seva exigència, per part de la supervisora, i el seu control estricta, la seva memòria privilegiada amb els números i les dates, fa que quedi aïllada de l’altre gent. La curiositat del director de l’escorxador i la seva solitud, fa que agafi un interès cap a aquest personatge, aquesta dona que està absent de la gent i del seu entorn i només està pendent de fer correctament la seva feina.
Maria, que es el nom de la supervisora i Endre, es el
nom del seu cap, descobriran, a través d’un test que fa una psicòloga a el
personal del escorxador, que comparteixen el mateix somni. I aquí comença
aquesta història fantàstica, pausada, estranya, continguda i surrealista.
Aquí començarà, també, la història romàntica i diferent
de les moltes que ens han explicat i que passa en espais foscos, íntims i plens de soledat . Una relació que consisteix
en compartir una història, uns somnis i
uns desitjos que costen que es materialitzen.
Només, fins el final, no veurem un somriure net, clar
i de plaer absolut a la cara de la Maria.
Guillem Terribas Roca, Full de Sala. Cinema Truffaut, 27.10.2017