Demà serà un altre dia.

dijous, 11 d’octubre del 2018

L’experiència del cine / 75 anys d'Ocine

Ocine celebra el 75è aniversari amb un debat sobre el futur del cinema, amb un públic jove que vol viure a les sales experiències que pugui penjar a Instagram.
Jordi Agustí, Berta Segura, Narcís Agustí, Claudia Danis, Joan Agustí
Eduardo Escudero, Edmon Roch, Guillem Terribas, Fernando de la Rosa
Esteva Agustí. Foto: Manuel Lladó.

Vull aconseguir en el cinema alguna cosa que encara no tingui, que no pugui recrear a casa meva amb un home cinema. Busquem al·licients que ens treguin de casa.” Ho deia ahir al matí en una sala de cinema del complex Ocine de Girona la jove Claudia Dans, executiva de màrqueting de South Summit , un dels congressos de joves emprenedors més importants d’Europa. Amb web propi des dels 9 anys i poc habitual de les sales de cinema tot i que viu a sobre d’una, Dans va ser una de les ponents del debat L’experiència del cinema en el futur: nous públics i noves necessitats dels espectadors, una de les activitats amb què la cadena gironina Ocine està celebrant el seu 75è aniversari, com una de les empreses més actives del sector en l’àmbit estatal. Conduït per Guillem
Foto: Esteva Agustí. 
Terribas
, el col·loqui va incloure també altres interessants aportacions del productor gironí Edmon Roch ; Fernando de la Rosa, fundador i professor de la plataforma formativa Foxize ; Berta Segura, de l’agència d’investigació Dmentes , que analitza les tendències de la cultura juvenil, i Eduardo Escudero, de la distribuïdora independent A Contracorriente Films .
L’empresa que lideren Narcís Agustí i els seus fills Joan, Esteve i Jordi té moltes ganes d’afrontar el repte, “la transformació seriosa”, que va simbolitzar Fernando de la Rosa amb una enorme onada, a la qual s’hauran de pujar tots aquells que vulguin reeixir en el nou món digital i no són els “gegants” Google, Netflix o Amazon. “Res no serà igual en els pròxims trenta anys”, va vaticinar De la Rosa, que va afegir: “Allò realment rellevant no és la tecnologia, sinó l’impacte que té sobre les persones. La meva generació havia d’esperar tres anys entre la primera i la segona pel·lícula d’Indiana Jones; ara, si la següent temporada d’una sèrie triga més d’un any, els seus seguidors gairebé pateixen angúnia.”
Després de la salutació de Narcís Agustí (“som afortunats de poder dedicar-nos a la indústria de l’entreteniment i la cultura”), Berta Segura va exposar un panorama en què l’anomenada generació Z (13 a 25 anys), “molt activa i participativa” i crescuda entre pantalles, busca “experiències socials, nous continguts i tecnologia immersiva” que el cinema tradicionals no els ofereix i per això hi van cada vegada menys. Per a aquests “devoradors d’experiències” es proposen sales de cine personalitzades, com si fossin naus de Star Wars, cines amb bar, amb jacuzzi, festivals de youtubers, lluites de videojocs en grans pantalles, pel·lícules en 4D i fins i tot en 7D, que permeten interactuar amb la pantalla. Es tracta de viure experiències, de fotografiar-les i penjar-les a Instagram.
“No podem oblidar que estem creant continguts”, va recordar Edmon Roch, que es va mostrar “molt optimista, perquè hi ha espai per a tots i la competència és molt sana”. De fet, ell està produint una sèrie per a Movistar Plus, Justo antes de Cristo. Al final, com va dir Escudero, “no hi ha res millor que veure una bona pel·lícula, no importa on”.
Xavier Castillón, publicat en el Punt Avui 10.10.2018