Aquest bloc pretén ser un lloc per opinar sobre llibres, cinema, teatre, pintura,… Està obert a tot tipus de pensament civilitzat.
Demà serà un altre dia.
diumenge, 15 d’octubre del 2023
GIROCÒMIC 2023
dissabte, 23 de setembre del 2023
Terribas, dibuixant, pintor, artista
![]() |
Imatge del dia de la inauguració de l'exposició. Foto: Quim Cànovas. |
Quan es parla d’en Terribas es parla del llibreter, ara emèrit, del cineasta, president del col·lectiu de crítics de cinema de Girona, de l’agitador cultural atrafegat en mil batalles diverses, culturals, socials, cíviques i, encara que de lluny, polítiques. Però avui volem presentar un Guillem Terribas dibuixant i pintor, perquè d’artista ho ha estat sempre. En Guillem ha tingut des de molt jove relació amb el dibuix i la pintura. De jove, sota el mestratge de Lluís Mateu, quan volia fer de tot i encara no sabia que seria llibreter i que per aquesta feina seria conegut, reconegut i distingit fins i tot amb premis cívics, de tal manera que a Salt, el seu poble de naixement, alguns el coneixem com “la Creu de Salt” perquè ha estat distingit amb la Creu de Sant Jordi –l’altre és el senyor Salvador Sunyer–. En Guillem Terribas exposa a la Biblioteca de Palafrugell Obra recent fins al 20 d’octubre.
dilluns, 11 de setembre del 2023
MIQUEL BERGA: "Obra recent" de Guillem Terribas
![]() |
Laura Millán, regidora de Cultura; Joan Soler, director de la Biblioteca de Palafrugell: Guillem Terribas i Miquel Berga. Foto: Quim Canovas. |
Si no li he sabut dir que -no, gràcies, a en Guillem Terribas no és per raons artístiques o de falta de criteri elemental, ho he fet per raons biogràfiques i d’amistat personal. La biografia (és a dir, la vida) i l’amistat son elements d’un gran pes en determinats moments i vostès em sabran comprendre (i disculpar). El finíssim escriptor anglès Edward Morgan Forster (el d’Una habitació amb vistes i altres novel·les importants del segle XX) va posar en valor el pes de l’amistat amb una frase que va quedar per a la història: “Si un dia m’obliguen a triar entre trair al meu país o trair a un amic, espero tenir el coratge de trair el meu país”. L’amistat obliga. I en aquest cas estic parlant d’una amistat que s’apropa als seixanta anys. Aviat és dit. En resum: després de seixanta anys d’amistat en nom de què li pots dir que no gràcies a un amic, per més que la seva idea sigui discutible.
http://www.arteca.cat/activitats/item/guillem-terribas-exposicio-obra-recent
divendres, 8 de setembre del 2023
Guillem Terribas: Memòria i plàstica
dijous, 7 de setembre del 2023
PETONS
Als anys quaranta l’actriu Maureen O’Hara va ser la primera en fer posar als contractes que signava que no se la podia besar. Va fer introduir aquesta clàusula cansada de que, cada dia de rodatge passessin a petonejar-la tots els caps de l’estudi. Precisament ella que, per raons de feina, va rebre el famós petó robat, respost amb una sonora plantofada a la galta de John Wayne a L’Home Tranquil en aquella famosa seqüència que, dècades més tard, va cridar l’atenció al simpàtic ET de l’Spielberg.
Petons? Si, tots els que es vulguin entre gent que en tingui ganes, però hi ha massa petonejador enganxifós, no us sembla? El que cal és que un acte físic sigui realment una mostra d’afecte per part de dues persones. Hi ha petons que incomoden, hi ha petons que fastiguegen, hi ha petons que agredeixen i hi ha petons traïdors, com el de Judes a Jesús de Natzaret. També hi ha petons que es somien i no es fan, com canta Sabina: Sabes mejor que yo que hasta los huesos, solo calan los besos que no has dado. I petons robats com el que l’any 1965 cantava Manolo Escobar: Por un beso que le dí en el Puerto a una dama que no conocía, me encuentro metío en esta prisión. Fins d’avui en vuit, si no hi ha res de nou.
L’Orient, aprendre a mirar i pensar
![]() |
Cues en el Cinema Orient per veure Furtivos 1975. Foto Crescenti. |
L’Orient és el Cinema Orient de Girona, inaugurat el 31 d’octubre de 1944 i que va gestionar pràcticament sempre la família Agustí, propietaris de l’Ultònia, els Cinemes Catalunya i els Oscar, ara coneguts com a Ocine. Estava ubicat al carrer de la Rutlla, 83, cantonada amb el que ara és Emili Grahit, i va haver de tancar precisament per les obres d’urbanització d’aquest carrer fent la seva darrera funció el 10 de gener de 1981, pocs dies abans que l’edifici fos enderrocat. Curiosament, el cinema era veí de la casa dels germans Lluís i Esteve Gubau, històrics de l’exhibició a les comarques gironines i que van programar multitud de cinemes. Escric sobre l’Orient perquè vaig veure que tal dia com avui de 1969, ara fa 54 anys, el Cinema Orient es va reconvertir en sala d’art i assaig, gràcies a una llei de Fraga Iribarne del 12 de gener de 1967 que obria un xic les finestres de la dictadura franquista. La llei permetia obrir sales dedicades a presentar pel·lícules en versió original subtitulada a les capitals de província sempre que el cinema tingués menys de 500 butaques. Aquestes sales emetien pel·lícules llavors considerades serioses i independents que anaven dirigides a un públic concret i no a un públic de masses, és a dir que buscaven més la raó estètica que el benefici comercial.
La primera pel·lícula que va emetre l’Orient va ser Repulsión, de Roman Polanski, i va ser un èxit impensable. Guillem Terribas recorda que el primer dia les cues i les ganes d’entrar van provocar alguna trencadissa de vidres i que ell va poder veure-la dies després assegut entre un capellà molt conegut i una senyora que es feia senyors. A l’Orient es van programar pel·lícules d’Ingmar Bergman, Godard, Wim Wenders i, sobretot, Luis Buñuel, tan reconegut internacionalment com temut per la censura franquista i a qui només reconeixien els cineastes més entesos.
dilluns, 7 d’agost del 2023
Gent de Salt
![]() |
Jordi Bosch. |
Com ens vam conèixer / Guillem Terribas, llibreter
![]() |
La Marta i en Guillem. Foto: Arxiu familiar. |
dissabte, 22 de juliol del 2023
ALMAS EN PENA DE INISHERIN The Banshees of Inisherin / Full de Sala Cinema Truffaut
The Banshees of Inisherin
Regne Unit, 2022
Direcció: Martin McDonagh
Guió: Martin McDonagh
Intèrprets: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon, Barry Keoghan
Durada: 114 min
Gènere: drama
Idioma: anglès Subtítols: castellà
Data d'estrena en el Truffaut: 21/07/2023
Històries de la Irlanda profunda.
dijous, 20 de juliol del 2023
FESTA MAJOR DE SALT 2023 / El Pregó de Jordi Grau
![]() |
Narcís Carreras, Carme Coll, Àngel Rodriguez, Miquel Riera, Guillem Terribas, J.M. Armargant, Vador García i Jordi Grau. |
dimecres, 12 de juliol del 2023
ON ÉS EL NADALISME ? / Jordi Grau
Els analistes tenen feina per esbrinar i explicar què passarà amb l’alcaldia de Girona. Amb la convocatòria d’eleccions espanyoles, la cosa dels pactes s’ha fet encara més complexa, perquè algunes enteses en consells comarcals o diputacions es miraran amb lupa. Pedro Sánchez ha cregut que la millor manera d’estalviar-se el desgast de la derrota, en vista de la pujada inqüestionable del PP i Vox, és tornar a jugar la carta d’“O amb mi o a les mans de la ultradreta”. Allò de la baraka que diuen que té.
A Girona, Sílvia Paneque o Lluc Salellas. El PSC ha
estat el partit més votat i, fins ara, a Girona, sempre ha governat el més
votat. En Lluc reivindica que ell és el canvi. Li caldrà un pacte (amb ERC?)
i que alguna altra formació li permeti ser escollit (Junts?). Hi ha més combinacions,
que no sumen, o la de la suma dels dos partits amb més vots, que ara mateix no
veig per cap cantó, ni tan sols partint-se el mandat. Curiosament, Junts
hi té molt a dir.
El que molts es pregunten, però, és on ha anat a
parar el que es defineix com a nadalisme. A Joaquim Nadal el van votar i va
guanyar i va governar Girona durant sis mandats: 1979, 1983, 1987, 1991, 1995
i 1999. I si no hagués plegat, ves a saber... Va deixar l’alcaldia de Girona
en mans d’Anna Pagans a principis del 2002. Va ser totpoderós conseller
amb Maragall i Montilla. I després va fer una retirada del primer pla de
la política, però sempre omnipresent en qualsevol qüestió. Mai va deixar
de publicar llibres i de tenir lligam amb la universitat, on es va jubilar
fa poc més de vuit mesos.
Per a molts va ser una sorpresa que acceptés ser conseller
del govern d’Aragonès. Per a mi, no. Però això té peatges, i donar suport a
Quim Ayats, cap de llista d’ERC a les municipals, en va ser un. No ha anat bé
i ERC ha perdut un regidor, perquè aquestes eleccions també, i sobretot,
cal llegir-les en clau nacional.
On són els nadalistes?, es pregunta molta gent. Gent que votava Nadal s’ha quedat a casa o ha votat fins i tot Junts o Ribas. Ha votat al PSC. I són a Guanyem. En l’acte de final de campanya del PSC al Municipal hi havia la guàrdia pretoriana del Nadal alcalde: Pep Quintanas, Manel Nadal, Francesc Lloveras, Miquel Fañanàs, Francesc Francisco, Joan Pallàs... Els altres són a Guanyem. Allà on hi ha fills de regidors nadalistes com Lluc Salellas i Laia Pèlach. I el dissenyador i home important de la campanya de Guanyem és Martí Nadal, nebot d’en Quim. A Guanyem li han donat suport nadalistes de pedra picada: Guillem Terribas, Mon Marquès, Anna Pagans, Amàlia Barbero, Pere Albertí, Pep Gómez, Josep Maria Fonalleras, Victòria Saget, Quim Curbet, Anna Nadal...
Per tant, a la pregunta d’on és el nadalisme, la resposta
és clara: arreu. Lluís Bosch Martí va publicar al Diari de Girona un
article, “28-M. Guanya Quim Nadal”. Doncs, mira, en certa manera, el nadalisme
sí que ha guanyat: el PSC i Guanyem. L’ombra d’en Quim és allargada i el
mateix Bosch Martí el qualificava de Tayllerand o Fouché. M’imagino en
Quim, entusiasmat, mirant-s’ho des d’una talaia amb el somriure a la cara.
“Nadal soc jo”, deu dir, “i el nadalisme no té sentit sense mi”.
Jordi Grau Publicat a "Mirades" el Punt/Avui Juny 2023
dimarts, 11 de juliol del 2023
PETONS MATINALS. Primera part 2023
dimarts, 27 de juny del 2023
LLUÍS BOSCH MARTI: Del cuc Nadal a la papallona Salellas
![]() |
Lluís Bosch Martí |
La coalició sobiranista governarà una vila que cada cop és més postmoderna i centrista. Ja vaig escriure que la llista de suports amb els que comptava Guanyem estava trufada d’ex-nadalistes, que és la versió gironina del populisme pujolista. A Girona hi ha hagut una curiosa transformació i, un cop més, coincidim amb l’historiador Josep Clara que ja fa temps que ho va dir (dels germans Nadal als germans Salellas). La Girona burgesa ha patit una metamorfosi que va començar amb el cuc Nadal i que ha acabat amb la papallona Salellas.
En tot aquest procés de transició hi han intervingut tota mena de parents: germans, néts, nebots i l’excunyat J.M. Fonalleras,... tots deixebles de Modest Prats i Mon Marquès, amb la participació del poeta montserratí Titin Comadira i del sagristà Guillem Terribas. A la llista que donava suport a Guanyem no hi faltava l’Anna Pagans.
Tota aquesta operació té l’aval de Martí Nadal Pibernat, secretari ideològic i cap de premsa de Guanyem, home de confiança del nou alcalde i, efectivament, nebot de qui tots esteu pensant.
D’aquesta manera a Girona es reforcen els valors petit-burgesos, individualistes, post modernistes i també "catalaneros". Consolidant una manera molt gironina de fer política i de fer carrera, copar càrrecs i tenir bones feines, una màxima que ha caracteritzat històricament el nadalisme-pujolista.
El nadalisme va destruir molt hàbilment els quadres que Bandera Roja i el PSUC tenien a la ciutat, marginant-los, o integrant-los a la seva estructura política, o bé en el sector negocis.
Més endavant, com dèiem en un altre article, hi ha hagut un big bang nadalista i seguidors del gran guru s’han integrat, d’una manera o d’una altra en les diverses candidatures que concorregueren al 28M. El resultat ha estat que a Girona no governarà la llista més votada, sinó una coalició, en un acord que, abans que es consolidés, ja varen denunciar des de dins Lluita Internacionalista i l’Ateneu Salvadora Catà.
Ja se sap que en unes municipals, un cop s’obren les urnes, comencen a córrer els ganivets, afloren les travetes, puntades de peu, punyalades per l’esquena i es constitueixen ajuntaments amb acords que clamen al cel, com el de Barcelona, on Ada Colau ha tornat a pactar amb el PP, aquest cop no per decapitar Maragall, sinó per tallar el cap a Trias (en Xavier, no en Quimet), en una operació d’estat que ha escandalitzat molt al personal. No sé a què venen tants escarafalls quan Junts, ERC i la CUP han arribat a pactes amb el PSC en molts ajuntaments perjudicant a altres partits independentistes.
A Girona, les forces manaires a la plaça del Vi, han fet un viatge cap al centre fent un acord interclassista on guanya la Girona botiguera i petit-burgesa i perd l’anticapitalisme, s’aparquen les vertaderes polítiques d’esquerra i fins i tot l’independentisme retòric, dona pas al pragmatisme més absolut.
Dit això volem fer avinent, la repercussió que ha tingut en mitjans gironins el nostre article "28M, guanya Quim Nadal" que ha estat comentat entre d’altres pel gran comunicador Jordi Grau, president del Col·legi de periodistes, redactors com Joan Trilla o analistes de referència com ara Josep López de Lerma i López.
Davant la gran mediocritat política que ens envolta, aquests dies m’ha agradat veure l’espectacle que va donar en el programa d’en Graset l’escriptora emergent Romero Casanova. Em va complaure que Juana Dolores fes per antena, en viu i en directe, apologia de la lluita de classes, que parlés de Marx i Gramsci i que arramblés el cofoisme conformista dels espectadors benpensants.
Aquests dies que s’ha mort oficialment Silvio Berlusconi, he llegit al psicoanalista eslovè Slavoj Zizek, un autor que al llarg de la seva obra ha sabut integrar el pensament de Jacques Lacan amb el marxisme. Diu Zizek que el capitalisme actual s’acosta més al neofeudalisme que no pas al neoliberalisme. En el seu darrer assaig critica l’excés de dependència que tenim de les noves tecnologies, unes aplicacions que reforcen l’individualisme i la manca d’esperit crític, col·lectiu i social. Venen temps difícils, el feixisme és un monstre amb moltes cares i no sempre se’ns mostra en la seva forma més evident. Fa gairebé 25 anys, Umberto Ecco va escriure 14 punts en els quals el professor assenyalava els elements que fan que un discurs porti en el seu si la llavor feixista. Són aquests:
1/ Culte a les tradicions i costums propis, enfront les que venen de fora. 2/ Rebuig a la modernitat il·lustrada. El feixisme és superficialment modern en les formes, en la tecnologia i en l’hora irracional i temperamental. 3/ Posa sota sospita a intel·lectuals i polítics. 4/ Considera una traïció el desacord i la confrontació d’idees. 5/ Explota la por a la diferència i la diversitat. 6/ Alimenta el sentiment de frustració personal i social, apel·lant al patiment de les classes mitjanes en situació de crisis econòmica. 7/ Als ciutadans mancats d’identitat social els hi ofereix nacionalisme excloent i els hi assenyala un enemic extern. 8/ Els seguidors han de sentir-se humiliats i han de sentir que els enemics podran ser derrotats. 9/ L’important no és la lluita per la vida, sinó la lluita per la lluita. 10/ Elitisme popular i de masses. El meu poble és el millor del món. 11/ L’heroisme és important fins al punt de donar la vida, si cal, per la nació. 12/ El feixisme més clàssic és inequívocament masclista. 13/ El poble és una unitat compacta, no un conjunt de ciutadans que tenen drets individuals. 14/ El feixisme és grandiloqüent, però parla amb un llenguatge simple. L’hora és greu, i hem d’estar amatents, també a nivell local, a l’actuació de l’oligarquia, les camarilles, els arribistes, partits, personalitats egocèntriques i clans familiars.
![]() |
Lluc Salellas, Guillem Terribas |
Lluís Bosch Martí, publicat en el Diari de Girona 27.06.2023
divendres, 23 de juny del 2023
La bella eloqüència
dissabte, 17 de juny del 2023
Urnes, consol i «bodegons policials»: les imatges del poder
«El poder en escena». Un llibre editat pel figuerenc Jordi Balló i per Alan Salvadó analitza les imatges que els diferents poders -polítics, econòmics, judicials o policials- utilitzen per a auto-representar-se
El llibre analitza els mètodes que s’utilitzen des de l’esfera política, econòmica, judicial o policial per generar un impacte emocional.
![]() |
Àngel Quintana, Alan Salvadó i Jordi Balló durant la presentació a la 22. Foto: Marc Martí |
Les imatges que utilitza el poder per auto-representar-se sovint són generades amb la seguretat que tindran un impacte emocional sobre la ciutadania, ja que tenen referents en diferents àmbits artístics. Això sí, cal fer que semblin fragments de realitat, és a dir, que la gent no s’adoni que han estat construïdes a propòsit. Aquest és un dels punts de partida del llibre El poder en escena. Motivos visuales en la esfera pública (editorial Galaxia Gutenberg), coordinat pel figuerenc Jordi Balló i Alan Salvadó però que compta amb una quarentena de capítols escrits per diferents autors. Entre els col·laboradors hi ha professors de la UdG com Àngel Quintana, Ramon Girona o Lluïsa Faxedas, de manera que el llibre es va presentar dimarts al vespre a la Llibreria 22 de Girona.
Després d’haver estudiat l’ús dels motius visuals en el cinema, Balló i Salvadó han traslladat el seu estudi a l’àmbit del poder. I és que, segons defensen, les imatges generades pel poder utilitzen determinats motius visuals sota els quals s’amaguen una suma de protocols interessats. Són imatges que semblen rutinàries i espontànies, que la ciutadania no sol qüestionar-se, però que tenen una intencionalitat al darrere.
Un dels àmbits on més s’utilitzen aquest tipus d’imatge és en la política, especialment visible per la seva voluntat propagandística. Però també se’n poden trobar dins l’àmbit econòmic, judicial i fins i tot el policial: Balló va fer referència als «bodegons policials», que són les imatges on es mostren els materials comissats pels agents amb diferents intencionalitats. El llibre aprofundeix en els orígens iconogràfics de cada motiu -ja siguin del cinema, la pintura, la fotografia o l’arquitectura-, per tal de poder veure la seva gènesi i evolució.
Laura Fanals, publicat en el Diari de Girona 11.06.2023
diumenge, 4 de juny del 2023
Full de Sala del film IL COLIBRI / Cinema Truffaut.
EL COLIBRÍ (Il colibrì)
Itàlia, 2022
Direcció: Francesca Archibugi
Guió: Francesca Archibugi, Laura Paolucci, Francesco Piccolo
Intèrprets: Pierfrancesco Favino, Kasia Smutniak, Bérénice Bejo, Nanni Moretti, Laura Morante
Durada: 120 min
Gènere: drama romàntic
Idioma: italià
Data d'estrena: 26/05/2023
UNA CASA DAVANT EL MAR
La directora italiana Francesca Archibugi (Roma, 1960) es va donar conèixer internacionalment en el Festival de Sant Sebastià l'any 1988 amb el film Mignon vino a quedarse.
Archibugi, que té una carrera com a actriu, directora i guionista, ha adaptat la premiada novel·la de Sandro Veronesi El Colibrí (editada en castellà per l'editorial Anagrama), i s'ha fet seva la història tot portant-la cap al seu terreny amb unes imatges extraordinàries, sobretot la casa vora el mar (fa pensar en alguns indrets de Calella de Palafrugell o Cadaqués), a més d'unes inèdites vistes de Roma i de Florència.
El film compta també amb una interpretació coral acurada i, sobretot, un maquillatge que fa envellir creïblement als personatges. Entre els actors, hi trobem un correcte Nanni Moretti, que torna a fer de psiquiatre com ho interpretava a L'habitació del fill. Un Moretti que cada dilluns el tenim en el Cinema Truffaut dins el cicle de la Filmoteca i del qual el setembre n'estrenarem l'esplèndida i sensible pel·lícula que ha presentat en el darrer Festival de Cannes.
El Colibrí, és el sobrenom, el mot, que li hi ha posat la seva mare al protagonista d'aquesta història perquè no creix, i aquest serà un motiu de discussió (entre molts que n'hi ha). Aquest malnom que li ha posat la mare serà utilitzat pels germans i amics.
La pel·lícula és, doncs, una passejada per la vida d'aquest noiet anomenat Marco Correras, que de gran serà metge, es casarà i tindrà una filla i aquesta una altra filla, que serà la neta, la que donarà sentit a la seva vida, en els seus darrers anys.
Una casa davant el mar En aquest recorregut per la vida del Colibrí hi ha l'amor (pur) d'aquella noieta que va conèixer un estiu en aquella casa a la vora del mar i viu amb ell cada dia de cada dia quan obre els ulls cada matí, i que apareixerà (físicament) en diferents moments de la seva vida. Una vida que hi haurà alegries i penes. Mors i amors. Suïcidis. Discussions i retrobaments. Mirades de tristesa i d'alegria. D'incomprensió. Una vida plena de contradiccions, de mentides i d'infidelitats.
En aquest film hi ha tot un recorregut de
nostàlgia, on el protagonista busca records per
a continuar endavant. La directora, per crear
aquestes situacions, utilitza (sense abusar-ne)
alguns "flashbacks" molt il·lustratius d'aquesta
nostàlgia i records, on es mostren tota una vida,
la vida mateixa, amb els seus fràgils moments,
tot arribant a un clímax al final de la pel·lícula
extraordinari, tendre i que et toca la sensibilitat
d'una manera molt intensa i intima.
Tots aquests moments, sentiments i il·lusions i
malentesos queden reflectits en aquesta bonica
casa davant el mar.
Guillem Terribas Roca
Col·lectiu de crítics de cinema de Girona
Trailer: https://youtu.be/rBq5ZbywolE
dissabte, 3 de juny del 2023
Full de Sala d' OBRADEK en el Cinema Truffaut
ODRADEK
Catalunya, 2023
Direcció i guió: Juli Suàrez
Producció: LGC Films
Durada: 76 min
Gènere: documental
Idioma: català
Data d'estrena: 02/06/2023
UNA MIRADA MÀGICA.
Juli Suàrez, director i productor nascut i resident
a Banyoles, s'ha especializat en documentarnos la vida. A través dels seus films ens proposa
a ser més sensibles i a descobrir personatges.
A observar el que passa en el nostre entorn. A
través dels seus films en ensenya a no passar de
llarg moments, situacions o imatges que poden
fer-nos veure la vida d'una altra manera, que ens
poden fer sentir diferents o alegrar-nos el dia.
I això ens ho ha demostrat i mostrat en alguns
dels seus films com Lolo Rico: La mirada no
inventada (2015); Leo y la vida(2017) o Un año
más(2019), totes elles les podeu mirar o revisar
a Filmin.Aparador de la Llibreria 22 dedicat
al documental.
La seva darrera aportació al món de la imaginació i la creació ha estat aquest film, que avui estrenem en el Cinema Truffaut Odradek. Juli Suàrez emmanlleva aquest nom d'un conte de Franz Kafka que porta per títol "Las preocupaciones de un padre de família" i en el conte Odradek és el nom d'una criatura imaginària.
Juli Suàrez comença la història que ens vol explicar fent un clar homenatge als orígens de cinema. A la màgia que és i el que va , dedicat representar en les seves primeres projeccions. Aquest homenatge i gratitud la combina amb la història de dos personatges interpretats per Jordi Macaya i Genisa González Carrindo, que s'interpreten a ells mateixos.
A partir d'aquest dos personatges, el director i guionista, ens fa entrar en un món de màgia i de creació. Els dos protagonistes, amb una gran imaginació per la fabulació, són animadors que van per les places dels pobles a fer representacions per a tots els públics, un fet cada vegada més difícil de veure. Artistes creatius i rodamons que expliquen històries fantàstiques i properes.
Juli Suàrez, ens mostrarà sense presses com creen l'espectacle, el material que utilitzaran, els assajos per escenificar la història i els diàlegs. Veurem tot el procés d'arribar a la plaça de poble i veure com treuen els estris de la furgoneta i van muntant tot l'escenari on després faran l'espectacle. Tota aquesta moguda, com he dit, se'ns ensenya sense pressa i d'aquesta manera vivim tot el procés creatiu de tot el muntatge i el desmuntatge. Tot plegat viurem els 75 minuts que dura el film, amb interès i amb curiositat per tota la màgia, els objectes, la senzillesa i els inicis del cinema, que ens mostra. Entreu i gaudiu.
Guillem Terribas Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona
Pare Tià que estàs en el cel
Fa quinze anys de la mort d’en Tià Salellas, àcrata, socialista, cristià i advocat, defensor de les causes pendents
Diumenge vinent farà quinze anys
que va morir en Tià Salellas. Ens en vam assabentar just quan sortíem de
donar el condol a la dona del periodista Miquel Diumé, mort el dia abans. Va
ser un autèntic cop, perquè sabent que havia tornat malalt d’hepatitis de
l’Àfrica, treballant en un tema d’abusos d’una ONG, no volíem admetre que
un absurd virus hospitalari pogués tombar qui per a molts de nosaltres era
un referent a més d’un amic. Un referent tot i les profundes discrepàncies
en molts aspectes, però un amic sempre. Durant molts anys el vam recordar i homenatjar
amb el Memorial Salellas, que es va aturar per repensar-se i que ara, en el
quinzè aniversari de la mort, torna. Dijous vinent, a les vuit, al Cinema
Truffaut de Girona, es projectarà Argentina 1985, i posteriorment
hi haurà un debat amb l’advocat i investigador especialista en Drets
Humans Santiago Bereciartua i Marta Alsina, amiga d’en Tià, advocada i
Defensora del Ciutadà de Girona. Presentaran en Lluc Salellas, un dels
dos fills d’en Tià, i en Guillem Terribas, també fill, però
d’una altra manera.
A en Tià l’anomenaven Pare Tià
un grup d’amics de només tres o quatre anys menys que ell que responen al
nom d’Els Quarentins i que es trobaven a Font-sabeu. També havia format
part dels que s’anomenaven “La tribu” i que es reunien al carrer
Muntanya 27 de Girona, on hi havia tot el Girona progressista del moment,
de Jaume Curbet a Antoni Puigverd, d’Anna Birulés a Xavier Corominas i
Josep Tero, de Salomó Marqués i Manel Serra a Irene Rigau.
És absurd intentar explicar qui
era en Sebastià Salellas i Magret a qui no el va conèixer. L’advocat del pin
del Che a la solapa i la barba que li donava aquell toc característic. L’home
vitalista, enèrgic, incombustible, humanista, que s’indignava davant la
injustícia i l’arbitrarietat. L’advocat que abans de ser-ho havia treballat
la terra a Vilademat i engegat ramats, abans d’instal·lar-se a Girona i pencar
molt. El que va fer la carrera de dret ja de gran. El sindicalista llibertari,
el catalanista republicà, el cristià de base. Va ser regidor de Girona vuit
anys per canviar les coses des de dins, però es va desil·lusionar. Va donar
classes a escoles d’adults i a la universitat, que el va fer fora per
defensar que s’hi podia parlar de tot, en el que va ser un dels cops que va
rebre i que mes greu li va saber. Un home que venia de l’escoltisme i que viatjava
a Cuba, un dels que va organitzar el Taller de Memòria, Lluita i Resistència.
En Tià, el gran advocat de les
causes pendents, mai perdudes, el defensor de la tristament famosa Operació
Garzón, el que defensava col·lectius marginals o alternatius. El revolucionari
que era membre de la Hospitalitat de la Mare de Déu de Lurdes. El que, de
tan coherent, semblava contradictori. L’home que s’estimava El Punt i el
fustigava des del consell editorial perquè el considerava com un fill.
El defensor d’ocupes que era gerent del Patronat Provincial de l’Habitatge
i en construïa utilitzant Govern Civil, Ajuntament i Bisbat. L’amic dels
sopars del dimecres. L’home que s’estimava amb bogeria els seus fills, en
Benet i en Lluc. N’estaria ben satisfet. El Pare Tià que està en el cel!
JORDI GRAU "Mirades" publicat en el Punt Avui 25.05.2023