Títol original: Las paredes hablan
País: Espanya, 2023
Direcció: Carlos Saura
Guió: José Morillas, Carlos Saura
Gènere: Documental
Durada: 75 minuts
Idioma: castellà
Carlos Saura ja forma part de la història del cinema europeu.
No sabria dir massa bé perquè, entre totes les pel·lícules de
Carlos Saura, triaria Elisa, vida mía. No sé si és perquè idealitzo
el record de quan vaig veure-la quan era una adolescent
que es confrontava amb estranyesa amb un món adult: un
home (Fernando Rey) que decideix retirar-se del món (viure i
escriure en solitud) i que rep la visita de la seva filla recentment
separada (Geraldine Chaplin) creant-se entre ells una relació
on palpiten fantasmes. Un film sobre la pèrdua: "¿Quién me
dijera, Elisa, vida mía, cuando en aqueste valle al fresco viento
andábamos cogiendo tiernas flores, que había de ver con largo
apartamiento venir el triste y solitario día que diese amargo fin a
mis amores?". Els versos de Garcilaso es creuen a la memòria
amb la invocació que també s'hi fa de Calderón de la Barca:
"En este gran teatro del mundo todo son representaciones".
Ho recordo amb la música de la Gnomepedie núm. 1, de Satie.
Però, sí, també recordo els conills de La caza; els ulls
immensos d'Ana Torrent mentre a Cria Cuervos se sent "¿Por
qué te vas?"; el braç enguixat de Fernando Delgado en la
posició de la salutació feixista a La prima Angélica; Rafaela
Aparicio a Mamá cumple cien años; l'escapada final de Berta
Suecallamos a Deprisa, deprisa. Altres records del cinema de
Saura em van revenint: com si la mort del director les rescatés
de l'oblit i me les fes reviure.
Imma Merino
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.
Carlos Saura va néixer a Osca el 4 de gener de 1932. Els
seus pares estaven ben aposentats: La mare una reconeguda
pianista i el seu pare un prestigiós advocat. Tenia tres germans,
el més petit Antonio Saura, un reconegut pintor, que va influir
molt a Carlos Saura en la seva estimació, influència i curiositat
cap a l'art en general.
Carlos Saura, va començar en el món de la imatge a través
de la fotografia i més endavant es va passar a la realització de
documentals. Curiosament, el final de la seva vida artística, l'ha
acabat de la mateixa manera. La fotografia l'ha obsessionat i
l'ha tingut ocupat en els darrers anys, fent exposicions i alguna
publicació i, cinematogràficament, els seus darrers films tenen
molt de documentals i, per descomptat el darrer, que us oferim
en el Truffaut, com homenatge i recordatòria d'aquest gran
cineasta.
Carlos Saura, va començar a explicar històries, de la mà del
gran Elias Querejeta, amb un film de denúncia Los Golfos
(1960) que va obrir una manera diferent de fer cinema i va
seguir amb Llanto por un bandido (1963, amb Paco Rabal i
l'actriu italiana Lea Massari). Li va seguir La Caza (1965) que li
va donar el reconeixement del gran públic i l'entrada al cinema
internacional, pel fet que va rebre el premi al millor director
en el festival de Berlín. A partir d'aquest moment el treball
conjunt d'Elias Querejeta, com a productor i ell, és imparable.
També és el moment en què té com a parella sentimental
l'actriu Geraldine Chaplin, que a part de tenir una relació
tempestuosa, cinematogràficament va ser molt fructífera:
Pippermint Frappé (1967) amb un José Luís López Vázquez
totalment desconegut; El Jardín de las delicias (1970); Ana
y los Lobos (1972); La prima Angélica (1973); Cria Cuervos
(1975) amb una increïble Ana Torrent; Elisa, vida mía (1977)
amb un Fernando Rey esplèndid; Mamá cumple cien años
(1979). Aquesta va ser l'època més celebrada, premiada de
la filmografia de Saura, totes sota la mirada i la manera de
fer del productor Elias Querejeta i amb la Chaplin. Va ser una
època que Carlos Saura, d'una manera "entre línies" explicava
la realitat d'aquest país. Eren realitzades a la manera del
cinema francès, de Godard, Resnais o Truffaut. D'aquelles,
que popularment se'n deien complicades. Per altra banda,
en aquella mateixa època J.L. Berlanga, feia les mateixes
denúncies, però utilitzant la comèdia i l'humor negre. Saura/
Querejeta, eren els "intel·lectuals" i Berlanga, el "popular".
Amb el trencament amb Querejeta i amb la seva companya
Geraldine, el cinema de Saura canvia i ja no té aquella força i
aquella originalitat. Deprisa, deprisa (1980); Bodas de Sangre
(1981); Carmen (1983)... i amb El Dorado (1988) un film
molt ambiciós, que va costar molts diners i va ser un fracàs
comercial. Amb Ay Carmela (1990) es va refer.
Las paredes hablan, la darrera aportació de Carlos Saura, es
va estrenar a Cáceres en una sola projecció el set de febrer
d'aquest any dins el cicle "Arte". El passat 14 de febrer es va
fer un altre passi.
Com he dit el començament, Saura acaba la seva història
cinematogràfica com la començà: amb un documental. En
aquest cas sobre pintura. Un recorregut per les diverses
expressions i maneres de pintar dels humans des de les coves
de la prehistòria fins ara. Sempre utilitzant les parets. El mateix
Saura condueix el documental, mostrant i parlant amb diversos
artistes com Barceló, Musa 71, Arsuaga, Dimitrova...
Carlos Saura, ja és història. I ens ha deixat bones històries.
Gràcies.
Guillem Terribas
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona