Demà serà un altre dia.

dimarts, 21 de febrer del 2023

Miquel Ruiz: Fins al darrer alè

La darrera sobretaula. Agost 2022. Foto: Vador Garcia. 
Va ser només fa algunes setmanes, quan jo preparava la presentació de la meva darrera novel·la a la Llibreria 22. Et volia convidar personalment, perquè, tot i els problemes de salut i mobilitat que tenies, no havies faltat mai a cap. Però no em contestaves al telèfon. Et vaig veure pel carrer, en la teva cadira de rodes, i vaig mirar d’encalçar-te. Va ser en va, ni arrencant a córrer et vaig poder atrapar. A còpia d’anys t’havies convertit en tot un expert en això d’esquivar ciclistes a les voreres i de fer dreceres entre les cantonades i passos de vianants. Sense haver-ho previst, aquella cursa inútil va escenificar la metàfora del teu caràcter: tot i les limitacions físiques, a l’hora de fer coses corries més que tots nosaltres. En els viatges infinits i en les exposicions immortals, en l’enquadrament de la penúltima foto o en el confort d’una simple conversa enmig del carrer. Per fi vam poder parlar per WhatsApp. “Hola, Miquel, soc en Xevi Sala. Resposta: un Bon Dia ben gros envoltat d’imatges florals a l’entorn d’una furgoneta hippy amb el signe de la pau pintat a la porta. Hola, Xevi. Com aneu? Jo refent-me d’un segon ictus. Fent recuperació. Doncs a recuperar-se del tot, Miquel. La setmana passada et vaig veure pel carrer i vaig travessar per saludar-te però anaves tan de pressa amb la cadira que vaig haver de desistir. Gràcies, Xevi, vindré si tot va bé, com sempre serà un plaer ser-hi. Si no, el dia que puguem quedem i fem un cafè.” Ja no el vam fer, prou que ho saps. Però el dia de la presentació et vaig recordar en el parlament i vaig citar-te, amb una frase teva extreta de la magnífica entrevista que temps enrere en Guillem Terribas et va fer en el seu programa Edició limitada, i que es pot trobar fàcilment a YouTube . Hi deixaves ben clara la teva filosofia de viure, que era fer coses fins al darrer alè, ja fossis dret o en cadira de rodes: “M’agrada viure però sobretot m’agrada formar part de la vida, perquè viure veient-la passar no serveix de res. I, si t’acompanyen amics i amigues que també formen part de la vida, aleshores és quan tot té algun sentit.” Gràcies, Miquel, per formar part de les nostres. El brindis, fort i estimulant, com la teva amistat, jo ja l’he fet. I hi pots comptar: viurem formant part de la vida... fins al darrer alè.
XEVI SALA, publicat en el Punt Avui 06.03.2023.




* Amb en Miquel hi havia una relació d'anys. De la 22, de la Vanguardia (edició de Girona) en el Punt... De viatges (a Sarajevo) de dinars, sopars, berenars, esmorzars,... Sempre en llargues sobretaules. Sempre amb amics. Sempre amb gent. 
A en Miquel li agradava la vida. Com més el castigava, la vida, més l'estimava. I no era una relació masoquista, era la relació que li va tocar viure i la va viure amb l'alegria i intensitat.
S'emprenyava i es des emprenyava molt sovint. Era generós, solidari. Anava a totes. Sempre apunt per organitzar una acció solidària.
Va tenir la mort sempre al costat, però sempre la guanyava, El final, penso que la mort li va agafar por.
Només la mort el va guanyar, quan ell va voler. Quan va dir, prou de "collonades i de jocs" aquí em tens, de moment has (et deixo) guanyat. 
En Miquel no ens ha deixat. Ell sempre hi serà. 
Guillem. 
Foto: Quim Curbet.

 



  .