Moltes
vegades els mitjans de comunicació em pregunten que doni la meva opinió sobre
els escriptors gironins. Llavors els hi pregunto què volen dir i a quins
escriptors és refereixen?, a Josep M.
Fonalleras, a Vicenç Pagès, a M. Mercè Roca o a la Núria Esponellà, en Martí
Gironell, Miquel Fañanàs, Miquel Pairolí, Lluís Muntada... per a mi són escriptors
catalans, que viuen o han nascut a Girona o en algun indret de la província de
Girona. O en Quim Monzó, en Sergi Pàmies, Màrius Serra, Empar Moliner,
Montserrat Roig, Jaume Subirana..., son, només, escriptors barcelonins?.
Hi
han dos autors de Girona, que són atípics quan a localització. Un és Narcís
Comadira, nascut i educat a Girona, però que té la seva residencia des de fa
molts anys a Barcelona, encara que darrerament la comparteix amb Sant Feliu de Guíxols.
Comadira, durant uns anys, per segons qui era un escriptor gironí i per altres
un escriptor català, o sigui de Barcelona. Sort que Narcís té les idees clares
i això no l'ha fet variar en la seva identitat de català de Girona. L'altre, ja
és més complicat. Em refereixo a Javier Cercas. En Cercas per al món literari
és més conegut per ser un escriptor espanyol de Càceres, i més concretament
d'Ibahernando, i resident en els darrers anys a Barcelona. En canvi, i això ho
dit per ell, la seva infantesa, la seva educació i els seus primers amics, nòvies,
escrits i articles així com també les primeres "farres" les ha portat
a terme a Girona. Per tant, Cercas és un escriptor català de Girona que escriu
en castellà o un escriptor espanyol que viu a Barcelona i escriu en castellà?.
El que si que us puc dir és que totes aquestes preguntes a en Cercas ni se li
passen pel cap.
Aquets
dos escriptors, de Girona, a finals de setembre van treure en el caòtic mercat editorial,
un llibre nou cadascú. Tots dos llibres tenen referències, ambientació i escenaris de Girona i les seves rodalies.
Tots dos parlen d'una Girona, la de la seva infantesa i de la seva
adolescència.
Narcís
Comadira ho fa en el llibre editat per Ara llibres "Marques de foc. Els
poemes i els dies". Pensat inicialment com un llibre repàs dels poemes l'han
influït al llarg de tota la seva vida, una mena de decàleg personal dels poetes
i els poemes de referència de l'autor. Però Narcís Comadira el que ha fet és un
repàs de la seva vida a través de la poesia que l'ha acompanyat i l'ha influït
al llarg de tots aquests anys. Primer a través de les cançons ( el rossinyol i muntanyes del Canigó) que li cantava el seu pare. Llavors ens parla
dels primers poemes: "Els primers poemes que vaig saber que eren poemes
van ser castellans." escriu Comadira. Més endavant ens descriu els primers
poemes catalans: de Maragall, de Carles Ribas... en d’altres capítols,
"Els anys del seminari", per seguir a "Un temps a
Montserrat" i així fins acabar amb Espriu, Vinyoli i Ferrater, passant per
Anglaterra i Itàlia. “Marques de foc” és un llibre extraordinari per conèixer
les diferents etapes de la vida de Narcís Comadira. Una gran selecció de poemes
i poetes. Quan ens parla d'autors anglesos, francesos o italians (Leopardi, per
descomptat o Petrarca) ens els presenta en versió bilingüe i molts d'ells
traduïts pel mateix Comadira.
Javier
Cercas, en la seva nova novel·la, "Las leyes de la frontera" editada
per Mondadori, torna a la narrativa
jugant entre la realitat i la ficció. Ens parla de l'adolescència i el pas a
adult d'un noi de classe mitjana, anomenat Ignacio Cañas, de pares castellans, que viu a Girona en els
pisos de "La Caixa" de la devesa, al costat d'on hi havia la Plaça de
Toros, molt a prop del riu Ter, que feia de frontera entre el final de la
ciutat i els barracons d' "Albergues provisionales" on van viure
durant molts anys emigrants del sud d'Espanya i Gitanos en condicions
infrahumanes. Ens parla, també, d'un jove delinqüent i com és converteix en un
"perillós" atracador anomenat Zarco i que té unes referències clares
a el famós "Vaquilla". I en la història hi ha un tercer personatge, possiblement el més interessant,
que es la Tere. Una història impecablement
ben escrita i explicada per Cercas, d'uns anys i una època quan Girona era molt
més gris i negra, quan hi havia el "barri xino" i era una ciutat tancada,
hipòcrita i religiosa. Però, sobretot "La Leyes de la frontera" és
una gran història d'amor, que com la majoria de les novel·les de Cercas, tenen
un referent en la pel·lícula "El hombre que mato a Liberty Valance"
de John Ford.
Narcís
Comadira, Javier Cercas, en les seves obres sempre tenen molt present el lloc
d' on són, d'allà on s'han educat i s'han fet escriptors.
Guillem
Terribas, publicat a la Revista "El procès" Nº 3 pàg. 72 . www.revistaelproces.wordpress.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada