Una recopilació d'imatges fetes i muntades per Guillem Terribas, de l'arxiu particular, de l'any 2024 de la Llibreria 22 de Girona. 17.12.2024... Per descomptat n'hi han moltes més.
Aquest bloc pretén ser un lloc per opinar sobre llibres, cinema, teatre, pintura,… Està obert a tot tipus de pensament civilitzat.
Demà serà un altre dia.
dimecres, 18 de desembre del 2024
dilluns, 16 de desembre del 2024
Palafrugellencs de l'any 2024.
![]() |
Foto de Grup. Foto: Xavier Roger. |
Aquest diumenge 15 de desembre a la tarda el Teatre Municipal de Palafrugell ha acollit l’entrega del premi Peix Fregit a Albert Juanola, així com la presentació del l’edició del 2024 de l’anuari Crònica d’un Any de Palafrugell, i els guardons Palafrugellencs de l’Any i Millor iniciativa.
Durant la vetllada, que ha congregat unes 200 persones, també s’ha atorgat el X Premi d’articles periodístics Santi Massaguer.
Enguany, el Crònica d’un Any 2024 ha estat presentat pel filòleg Fèlix Pérez Diz, director de la Coral Mestre Sirés.
Albert Juanola Boera ha rebut el Premi Peix Fregit 2024 a una trajectòria de mans de l’alcaldessa, Laura Millán. Juanola és autor de nombrosos treballs d’investigació sobre el suro i el cooperativisme, va ser secretari de l’Associació d’empresaris surers de Catalunya (Aecork), de la Federació espanyola del suro (Fedacor) i de la Confederació europea del suro (Celiège). També va ser alcalde de Palafrugell entre els anys 1979 a 1983 i diputat a la Diputació de Girona de 1983 a 1987. Ha publicat desenes d’articles de premsa i recerca sobre el suro i el cooperativisme, i diversos llibres, entre ells, el diccionari La parla dels tapers. Des de l’any 2003 és el jutge de pau de Palafrugell i el 2020 va donar el seu fons documental a l’Arxiu Municipal.
![]() |
L'alcaldessa, Laura Milan, durant el seu parlament Foto: Xavier Roger |
D’altra banda, els premis del 2024 que s’han lliurat durant l’acte són:
Premi d’articles periodístics Santi Massaguer 2024:
Montse Miró i Anna Maria Cuesta. coautores del llibre El carrer de la caritat i la placeta d’en Bou, conjuntament amb el cronista Ramir Lacasa, Premi Santi Massaguer del 2020, que ens va deixar el novembre passat.
Guardó a la millor iniciativa del 2024:
Escola Pi Verd, que ha posat en marxa, amb l’alumnat de 4t i els mestres de medi, el projecte Per un barri net, destinat a millorar l’entorn. El projecte consisteix a fer una anàlisi de la brutícia del barri on està l’escola; així, els alumnes s’adonen de la necessitat de conscienciar la comunitat sobre com es troba l’entorn més proper, i es dissenyen uns cartells amb eslògans, amb la col·laboració de les famílies. Després es pengen al voltant de l’escola, als fanals i als arbres.
Bàrbara Hallé Boix, directora de l’Hotel Sant Roc, de Calella, i de Can Liret, de Palafrugell. Presideix la Unió d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme de la Costa Brava Centre. Enguany ha estat guardonada amb el premi Caixabank Hotels & Tourism, per la seva trajectòria al sector hoteler.
Montserrat Jiménez Vila, directora pedagògica del Vedruna-Prats de la Carrera. Ha estat escollida pel Departament d’Educació de la Generalitat per formar part del grup de 18 experts que analitza i intenta capgirar els mals resultats obtinguts a Catalunya en l’informe Pisa, el programa per a l’avaluació internacional d’estudiants.
Beata Betlej, atleta del Club Atlètic Palafrugell, ha batut per partida doble en un mateix any els rècords estatals de llançament de martell i de martell pesat als campionats femenins per a majors de 55 anys de Catalunya i de l’Estat espanyol màster d’atletisme.
Quim Rocas Pérez, jugador d’handbol del FC Barcelona, sorgit dels equips del Club Handbol Garbí, que, amb només 18 anys, ja ha guanyat 3 campionats de l’Estat espanyol amb la selecció catalana, 3 campionats de clubs amb el Barça i un European Open amb la selecció espanyola.
Guillem Rocas Puig és un dels nostres artistes més admirats de l’Empordà. Enguany ha presentat una exposició sobre la seva obra pictòrica entre 1987 i el 2017.
Lourdes Gaude i Alfred Villagrassa són els gestors de l’Eco Hotel Can Mascort. Aquest establiment, amb només 2 anys de vida, ja ha rebut el prestigiós reconeixement d’una Clau Michelin.
Mei Castells Bassas ha dedicat gairebé exclusivament la seva vida laboral dels darrers anys a l’obra social i a l’organització de tota classe d’esdeveniments esportius amb el Club Atlètic Palafrugell. També va estar vinculada al grup Festes de Primavera i va ser carrossaire, a més de formar part de la junta de l’Oncotrail.
Festucs és unajove banda de rock rumbero, ska i mestissatge de reggae, que ha anunciat la seva retirada dels escenaris, després de deu anys d’èxits.
Guillem Terribas Roca és llibreter, escriptor i activista cultural. Més de quaranta anys d’activitat cultural continuada avalen la seva trajectòria.
Albert Aparicio García, físic i tècnic de serveis climàtics del servei meteorològic de Catalunya, ha desenvolupat, amb el seu equip, un algoritme i un programa que escurça el temps de resposta quan els municipis demanen dades i previsions al servei. Aquest projecte ha estat premiat enguany per la Cocietat Meteorològica Europea.
Peix Fregit és un grup d’havaneres i cançó de taverna que porta cinquanta anys de trajectòria musical, amb un estil definit, des de bon principi, pel mestre Josep Bastons.
Revista del Baix Empordà 16.12.2024
divendres, 6 de desembre del 2024
CONCERT SOLIDARI "DE GIRONA AL PAÍS VALENCIÀ, DE NORD A SUD."
Algunes Imatges del Concert que es va fer en el Pavelló de la Devesa de Girona, en Solidaritat amb el País Valencià, el diumenge 01 de desembre de 2024. Imatges i realització de Guillem Terribas.
dimarts, 3 de desembre del 2024
Els contes, fil conductor del tercer aniversari de Calonge, Poble de Llibres
Els contes seran el fil conductor de la gran festa del conte que ha organitzat Calonge pel tercer aniversari del projecte Poble de Llibres. Un aniversari de conte és el lema de la celebració que, durant els dos primes caps de setmana de desembre, omplirà Calonge d’exposicions, tallers, espectacles teatrals i musicals, instal·lacions participatives, presentacions de llibres, xerrades, lectures de contes i una jam session d’escriptura en viu per commemorar els tres anys d’un projecte que ha convertit la població en la primera vila del llibre estable de Catalunya. Segons ha informat el consistori, durant el primer cap de setmana (del 6 al 8 de desembre) la programació se centrarà al públic familiar i la literatura infantil i juvenil, mentre que el segon cap de setmana (del 13 al 15 de desembre) està pensat per “posar en valor” els contes per adults.
Des del consistori es destaca que, a més de les activitats programades, un altre punt fort de la celebració seran les signatures d’autors coneguts que es repartiran per les sis llibreries del nucli de Calonge. Entre els autors que passaran per Calonge hi ha Roser Capdevila, Artur Laperla, Coaner Codina i Martí Gironell, Marc Artigau, Víctor García Tur, Irene Pujades i Guillem Terribas.
També se subratlla la consolidació, tres anys després, de Poble de Llibres. Actualment Calonge i Sant Antoni té set llibreries que “han revitalitzat l’activitat comercial de la localitat”. I, més enllà d’això, el projecte s’ha completat amb la programació de cicles culturals, la creació d’una escola d’escriptura i d’un projecte educatiu.
La celebració d’aniversari s’obrirà el dijous 5 de desembre amb la inauguració de l’exposició 100 anys d’en Massagran i la presentació de la nova edició recopilatòria de Les aventures d’en Massagran, a càrrec del prologuista Oriol Izquierdo, a la Biblioteca Pere Caner.
El divendres 6 de desembre obrirà les portes al castell de Calonge una altra exposició: Un refugi de llibres, un homenatge a la Mostra Internacional de Literatura Infantil i Juvenil que va organitzar Jella Lepman a Alemanya amb l’objectiu de mostrar els millors llibres, els més bells i els més importants per a nens i adults de molts dels països participants a la Segona Guerra Mundial. Aquell mateix matí es podrà veure a la Plaça de la Doma La casa per la finestra, un muntatge de la Cia. Roseland Musical que barreja dansa, música i narració i que reflexiona sobre la diferència i l’amor. I a la tarda, sis personatges de l’imaginari popular dels contes recorreran els carrers del nucli antic amb l’espectacle Sortits dels contes, de la Cia. Eudald Ferré. Més enllà dels espectacles, el dia 6 es faran a la Plaça Major dos tallers relacionats amb dos supervendes de la literatura infantil catalana: El monstre de colors. Doctor d’emocions, d’Anna Llenas, i Una casa de por, de Meritxell Martí i Xavier Salomó.
Al llarg del dissabte 7 de desembre es podrà visitar als jardins del castell la instal·lació participativa El laberinto del cuco, “una proposta vivencial, fresca i insòlita que reflexiona sobre l’impredictible pas del temps”, segons es destaca. Es tracta d’un còmic de gran format del dibuixant Max. A la Plaça de la Doma es podrà veure també durant tota la jornada Lilliput, juguem a contes? Roser Capdevila protagonitzarà una altra de les cites del dia. A les 12h es representarà al castell Ai!, ai!, els meus cabells, de la Cia. Pampallugues. Capdevila conversarà després amb l’actriu que teatralitza el seu conegut conte. A la tarda serà el torn d’Artur Laperla, autor d’una de les sagues de contes més conegudes pels nens: Superpatata. Laperla dinamitzarà el taller How to make your own superpatata. Al vespre hi haurà un concert de la banda Els Atrapasomnis.
Pel que fa al segon cap de setmana, el dissabte 14 de desembre Calonge acollirà la presentació de Mercè i Joan, d’Eva Comas-Arnal, VI Premi Proa de Novel·la. Aquell mateix matí hi haurà una conversa entre els autors Sandra Hernández i Linhart sobre el procés d’adaptació d’obres literàries a còmic, a més d’un concert de swing. A la tarda, els editors de contes Rosa Rey (Angle Editorial), Ricard Planas (Editorial Males Herbes) i Miquel Adam (La Segona Periferia) conversaran sobre Per què editar contes podent ser normal?. A més, hi haurà una lectura de contes per a adults amb Irene Pujades, Víctor García Tur, Roser Cabré-Verdiell i Albert Pijuan. I al castell de Calonge hi haurà una jam session d’escriptura en viu que fusionarà l’art de crear històries en directe de Jordi Campoy, Albert Pijuan, Irene Pujades i Víctor García Tur amb la música de Defensa Lenta, el nou projecte de Pau Rodríguez (Za!). Una cercavila dels gegants i un concert de la banda The Best Of completaran la jornada.
L. Artigas publicat en el Punt Avui 18.11.2024
dijous, 28 de novembre del 2024
David Trueba a la plaça del Vi
![]() |
Imma Merino, uns amics i David Trueba a la Plaça del Vi a Girona. Foto: Jordi Grau. |
Van ser minuts intensos amb un pim-pam-pum en què va rebre tothom. Trueba anava a Salt a veure Anna Alarcón, l’actriu que protagonitzava amb Nao Albet Sis hectàrees d’oliveres i que és també l’actriu del debut de Trueba com a director de teatre. De fet el diumenge 17 portaven dins Temporada Alta Los guapos, que van estrenar al María Guerrero i que portaran a la Sala Beckett. S’havia d’aprofitar trobar junts el director de Soldados de Salamina i la periodista que d’alguna manera va inspirar el paper de Lola Cercas a la pel·lícula. Al llibre era Javier Cercas i tots hi vam guanyar amb el gir de guió i la participació d’Ariadna Gil, que diu la llegenda que es va inspirar en l’Imma per compondre un personatge tan llest com dispers, que fuma com ho feia l’Imma i que davant de la butxaca d’un abric esparracat utilitza la grapadora per sortir del pas. Llegenda o no, passarà així a la història. I s’hi afegia el llibreter que a la pel·lícula venia un llibre i repassava amb l’Ariadna les cuixes de María Botto. Trueba va dir que volia un llibreter de veritat, però que Terribas –el nostre Omar Sharif d’abans i Marcello Mastroianni d’ara– li va preguntar si volia una interpretació tipus Daniel Auteuil o Clint Eastwood. Trueba va optar per Eastwood.
I és clar, parlant de Soldados, va sortir Javier Cercas, que diumenge es va fer seva la butaca R de la Real Academia. Espanyola, és clar. Va ser escollit al juny i tenia dos anys per fer el seu discurs. Cercas (Ibahernando, 1962) és un gran novel·lista. Va arribar a Girona i l’hem sentit gironí. S’ha distanciat de la ciutat i de la seva gent, crec. A la cerimònia hi estaven convidats Guillem Terribas, que no hi va anar, Carles Monguilod i Isabel Llauger, i, és clar, David Trueba. “Algun amic hi ha d’anar entremig de tants enemics”, va collonar Trueba. L’escriptor de la immigració, com algun diari madrileny l’ha qualificat, té grans èxits de vendes, ha guanyat el Cavia i el Planeta, és acadèmic i ja està a la llista del Cervantes. Un dels que l’han proposat per a acadèmic, a la cadira que va ser de Javier Marías, va ser Vargas Llosa, l’article del qual a El País va fer disparar Soldados de Salamina. Els que ja el coneixíem per la magnífica El vientre de la ballena ens en vam alegrar. Anys després ens costa reconèixer aquell paio divertit que vam conèixer i apreciar i amb qui fèiem copes al Nummulit.
JORDI GRAU, "La mirada" publicat a el PuntAvui 26.11.2024
![]() |
Guillem Terribas, Daniel Perez i David Trueba en el Cinema Truffaut. |
dimecres, 27 de novembre del 2024
Teatre, Cinema i dos dies amb Isabelle Hupert: Temporada Alta/ CinemaTruffaut
Quan vaig sortir del Truffaut de veure l'Opera, vaig entrar al restaurant VII de vi, Estaven entaulats la Imma, l'Àngel, en Serra, l'Hupert i el fill Lorenzo. Vaig saludar i felicitar a en Serra, molt content i simpàtic i l'Àngel i la Imma em van presentar com el "jefe" del Truffaut. Ella simpàtica em va saludar amb la mirada i vaig aprofitar per dir-li que feia 22 anys ja l'havia convençut que vingués al Truffaut a Presentar La Pianista. No se'n recordava. La Imma va aprofitar per dir-li que tenia fotos que ho demostraven en la que estava amb ella presentant la pel·lícula. Vaig deixar-los allà parlant i sopant d'una manera més que civilitzada i agradable.
Crònica d'una retrobada, segona versió.
El diumenge, 24 de novembre 2024, a les 6 de la tarda vaig anar al Teatre a veure L' ACTRIU, amb l'obra Bérénice, que hi ha massa estètica, fum i llums i contrallums, foscors i efectes estranys que no deixaven veure gaire bé els moviments de la Isabelle. Tot era borrós. El text era difícil de seguir. Sort que els darrers últims minuts la vam poder veure una mica millor i vam poder apreciar com es una gran actriu, com sedueix el públic només amb el seu cos (que es petit però a l'escenari es fa gran) i la seva mirada. Fabulosa, seductora, atractiva, sensual.
Cap a dos quarts de nou va sortir del teatre i em va dir a on hem d'anar i li vaig senyalar i dir "aquí al davant", va quedar més que contenta i sorpresa. Hi havia una quinzena de persones que la volien veure. Una noia d'uns 18 anys l'esperava amb fotos perquè els hi signes. la Isabelle va passar pel seu davant i la noia va quedar immòbil i muda. Llavors li vaig dir a la Isabelle que aquella noia li volia demanar un autògraf. Em va mirar, es va aturar i em diu: ah, molt bé, que me'l demani. Vaig cridar a la noia que vingués ràpid. . La Isabelle li va signar tot el que duia i li vaig mostrar l'ascensor i em va dir NO, l'ascensor no. Vam pujar escales. Hi està acostumada, quina agilitat.
El departament de comunicació del Festival Temporada Alta em van demanar, el dia abans, si podien entrevistar-la un moment per un espot que faran de Temporada Alta. Cap problema, la Isabelle s'hi va prestar molt amablement, i les noies del departament de comunicació, van poder fer la seva feina. Entre la gent que esperava per entrar hi havia aquell fenomen de noia que es passeja estiu i hivern nua, només amb calcetes i sostenidors. Diumenge ni sostenidors portava. Es una assídua espectadora del Truffaut dels darrers temps. L'entrevista li van fer a dalt, i per tant vaig avisar que hi havia una habitual del cinema que anava només en calces, que no es penses que era una provocadora o coses per l'estil. La productora i el seu fill la van veure i res. A l'hora de sopar li vaig preguntar a la Isabelle si l'havia vist i, em diu que no, que havia estat tota l'estona de la presentació buscant-la. Li vaig dir que estava a la quarta fila enmig de dos homes, molt atenta. Una de les moltes coses que li va interessar a la Isabelle... La Isabelle quan no sabia o sap una cosa, ràpidament ho consulta al Google.
La presentació va anar molt bé. L'Àngel i la Imma li van preguntar per en Chabrol, pels seus personatge i altres coses, ella contestava perfectament la pregunta, sense preses i explicant anècdotes... No tenia ganes de marxar, però l'Àngel i la Imma no la volien atabalar i la cosa va acabar més ràpid del que ella, potser, hagués volgut. Quan ja marxàvem el fill va dir que ell també volia parlar, vam tornat tots una altra vegada a la primera fila. Ella s'hi va seure i el seu fill Lorenzo va parlar sobre la importància del cinema i de les sales de projecció i que podíem estar molt contents perquè teníem un gran equipament, molt millor que no pas el seu de Paris. Llavors li vaig preguntar si alguna vegada havia invitat en el seu cinema a l'actriu francesa Isabelle Hupert. Entre bromes ella es va aixecar i va voler tornar a parlar i així vam fer que la gent s'ho passés més que bé.
Va signar per segona vegada en el llibre de signatures després de veure el que va signar la primera vegada. Ens vam fer fotos i tranquil·lament vam anar a sopar. La productora, el seu fill, l'Àngel, la Imma i jo. Un sopar de com si ens coneixéssim tota la vida. Vam parlar de tot (sobretot de tot). El sopar deliciós, ella més que satisfeta i agraïda i el seu fill encantat i dient que ens havíem de agermanar amb el seu cinema.
En un moment, abans del sopar, vam proposar-li que demà el matí, dilluns 25, que encara eren per Girona, anessin a veure el Museu del Cinema, tot i que era tancat que no es preocupes que li obririen. L'Àngel va trucar a en Jordi Pons, el director del Museu, i ell encantat. Llavors la Imma els hi va parlar del Museu dels Jueus (el pare de la Isabelle era Jueu) i també, la Imma va trucar a la que porta el museu, apart de la directora la Silvia, la Neus i també vam quedar.
Per això a l'hora de deixar-los a l'Hotel Carlemany a les 12 de la nit, vam quedar que els aniria a buscar l'endemà a l'hotel a es 11 del matí per anar primer a el Museu dels Jueus i llavors a el del Cinema.
Dilluns a les 11 era a l'Hotel Carlemany. El director em va saludar i li vaig comentar que havia quedat amb la Isabelle. Molt amablement em va dir que jo mateix que era a casa meva. A dos quarts de dotze al veure que no baixaven li vaig dir, al director, si la podien trucar. Em sembla que encara dormia. Em va dir que baixaria en una estona.
A les 12 baixaven per les escales corrents ella i el seu fill, demanant perdó i amb preses. Els hi vaig preguntar si havien esmorzat. No. Els hi vaig suggerir que anéssim a prendre com a mínim cafè. No, no ja ho farem després anem. I aquí vaig comprovar que a la Isabelle li agrada caminar. Anava vestida amb texans negres, un jersei negra, una bufanda blava i americana texana. Cabell recollit amb una cua i ulleres de sol. Sense maquillar, només els llavis pintats, suaument de vermell i una mica de rímel en els ulls. Portava unes bambes grosses i horroroses. Ell, samarreta màniga curta negra, anorac, texans i bambes blanques normals.
La passejada va ser ràpida agradable i comentant alguns detalls i dels llocs que anàvem veien. Ella es molt curiosa i interessada amb tot el que li dius.
![]() |
Neus, Isabelle, Lorenzo, Silvia, Guillem, en el Museu dels Jueus |
La Neus ens va ensenyar el Museu dels Jueus d'una manera magnifica, tot i que jo li recordava que teníem pressa, però tant ella com jo veiem que ells no en tenien i s'ho miraven i escoltaven molt atentament. La Isabelle de tant en tant mirava el mòbil (tenien problemes amb l'avió que havien d'agafar a les 6 de la tarda) i al mateix temps alguna foto anava fent. Vam anar al pati, allà on hi fan les actuacions i jo estava sobre el petit escenari i ella em va fer una broma com si fos un actor. Llavors me la vaig mirar i vaig començar a dir-li "No me regarde pas!, no me regarde pas ... que es el que ella diu el final de l'obra. la Silvia, la directora estava molt contenta, a la Isabelle li vaig que estava casada amb un Ucraïnès i llavors la Silvia li va explicar la situació en que viuen i ella, la Isabelle, la mirava amb tota l'atenció. Ens vam fer una foto de grup, va signar en el llibre d'honor i tant ella com jo vam anar al lavabo.
Eren les dues de la tarda. Mentre anàvem cap el Museu (una estona abans havia trucat amb en Jordi que aniríem en retard i que fes una visita ràpida) els hi vaig tornar a recordar que no havien menjat res, però ells que no passa res, anem cap el Museu, caminat sense presa i mirant atentament el recorregut que era per la rambla. En el Pont de l'Effiel em va demanar que els hi fes una foto. Al passar per davant de la Llibreria 22 els hi vaig explicar una mica la història, ella sempre atenta i escoltant i llavors a la Plaça va veure els cinemes ABC i li vaig dir eren tancats. Oh! eren teus?, no no, li vaig dir. I llavors cap al Museu. Nosaltres amb preses i ells no. Vam quedar més que admirats de la passejada i fent moltes fotos i després de signar en el llibre van voler fer-se una foto de grup. Faltaven cinc minuts per les tres. Un cotxe els esperava a l'hotel i encara no havien fet les maletes. Vaig tornar a parlar de menjar i em van dir que ja ho farien a l'aeroport, que ja havien menjat molt bé a la nit. I aquí vaig veure i comprovar que la Isabelle és una caminadora de fons... No la podia seguir. Em va dir que anava molt sovint a passejar per Paris. A l'hotel ja l'esperava el xofer. Em va abraçar i fer els petons de rigor i que ho sentia molt que ens haguéssim d'acomiadar d'aquella manera tant ràpida, que tornaria a Girona, que comptéssim amb ella per l'aniversari, que moltes gràcies i de cop s'atura agafa el mòbil i li demana al xofer que ens faci una darrera foto a tots tres, agafats, ella al mig. I moltes gràcies.
Vaig arribar a casa dos quarts de quatre esgotat i amb gana... i content.
The End.
Guillem Terribas Roca
Crònica d'una retrobada, segona versió.
Acabo de veure Un affaire des femmes de Claude Chabrol i commogut davant la Huppert en camí de la guillotina, he llegit l'excel·lent crònica d'en Guillem sobre la jornada, de la que puc donar fe de tot el que ell diu. Perquè tingueu un millor calidoscopi, us explicaré el primer dia -dissabte- i la crònica del primer sopar. La Imma pot fer també la seva crònica i tindrem un Rashomon perfecte.
A diferència d'en Guillem -i també una mica de la Imma - jo vaig sortir trastocat de la representació de Bérénice que em va semblar increïble, fora de sèrie. Convençut d'haver vist un cop més la millor actriu del món estava molt nerviós, ja que me la trobaria una estona abans de l'espectacle. Havia quedat amb l'Albert Serra a La Maquinista on ell feia una cervesa amb en Narcís de Temporada Alta esperant que la mànager els digués que podien anar-la a buscar. Vam fer un vi amb l'Imma i al cap de deu minuts va arribar l'Albert Serra amb la Huppert i en Lorenzo Chammah, el fill. Ens va presentar com els seus amics. A la Imma com a especialista de la Varda i co-autora de l'exposició i a mi com a crític que havia publicat diversos llibres a França, entre altres coses. Jo li vaig dir que era la sisena vegada que la veia actuar al teatre i que estava commogut, una vegada més. Li vaig explicar on l'havia vist i ella em va dir que ho havia vist tot. Va estar molt interessada per les fotos de la Varda que l'Imma va trobar als anys cinquanta amb Dalí i a Girona. Vam parlar de diverses coses, sobretot del seu començament. I ella ens feia preguntes a veure si havíem vist totes les seves pel·lis -cosa veritablement impossible- em va preguntar si havia vist Storia di Piera, li vaig dir que sí que era de Marco Ferreri i després li vam dir que com s'ho va fer per treballar tant jove a Rosebud, una peli d'Otto Preminger dels anys setanta on feia un petit paper. Ella va fer conya i va dir que tenia dotze anys. L'Albert va treure el tema Heaven's Gate dient que havia llegit una biografia d'en Cimino. Ella li va preguntar que deien d'ella. I l'Albert li va fer conya dient que explicaven que havia tingut una relació amb el director. No ho va afirmar, ni negar, però va dir que al final de la seva vida en Cimino no havia tingut cap operació de canvi de sexe, sinó una transformació apareixent vestit de dona. Ens va explicar que en Cimino l'havia agafada perquè havia vist Violette Nozière de Chabrol i que durant el rodatge, que va durar set mesos, la gran preocupació d'en Cimino era batre a n'en Coppola al seu terreny i quan van veure que havien rodat més preses que Appocalipse Now van fer una gran festa. L'Albert els hi va dir que havia rodat 500 hores per Pacifiction i ella no s'ho creia. Amb l'Albert tenen una gran complicitat i es nota que han sopat moltes vegades junts. Vam parlar de mil pelis i de xafarderies vàries. L'Imma al final del sopar va treure el tema de la Cate Blanchet, amb qui juntes havien fet Les criades de Jean Genet a Austràlia i va parlar de l'experiència, però es va notar que més enllà de si s'entenien o no, hi havia una guerra de dives. No va entrar en massa detalls. Li vam dir que volia fer l'endemà i si volia tornar a sopar amb nosaltres i ens va dir que encantada que després del Truffaut i tornaríem.
Vam sortir del local cap a les 12 de la nit. La mànager ens havia dit que truquéssim al seu xofer particular que la portaria al Carlemany, però ella no en fa fer cas. A la sortida ens vam trobar tots els de la companyia, Van passar per davant del Restaurant Si no fos i la Imma va reservar per l'endemà els sopar. A l'arribar al Carlemany, ens vam acomiadar d'ella i del fill. Abans amb el fill vam parlar del Girona. Havia descobert el Girona quan jugava amb el Paris Saint Germain i va quedar enamorat de l'equip, deia que aquell dia havia jugat millor que els seus. Estava content del 4 a 1 del Girona i sobretot li havia agradat molt com jugava en Brian Gil.
Un cop acomiadats vam anar a fer una copa amb l'Albert al bar de l'hotel. Ells ens van veure i la Huppert va dir que tornaria. Al cap d'un quart d'hora la teníem un altre cop allà amb nosaltres. Vam continuar parlant de pel·lícules. Ens va dir que anava a actuar a Pequin la setmana vinent a fer The Glass Menagerie de Tenesse Williams i després anava a Nova York a fer L'hort dels cirers. Està voltant pel món amb quatre obres de repertori, a més comença a rodar una pel·lícula amb la Ulriche Ottinger -la gran dona cineasta del nou cinema alemany dels setanta- i estava molt contenta perquè era la gran desconeguda radical d'aquella època. Vam parlar de Werner Shroeter i de Malena,. Després ens va explicar algunes coses sobre les pel·lícules que havia vist com a Presidenta del jurat de Venècia. Li agradava molt la d'Almodóvar, però no li agrada la Tilda Sweton com a actriu, diu que és un bluf, cosa que va deixar molt contenta a l'Imma. Va dir que The Brutalist estava bé, però era desigual, va dir que li agradava molt més en Paul Thomas Anderson. L'endemà em va confessar que va ser l'única del jurat que havia defensat Joker 2 que li agradava molt i que trobava en Joaquim Phoenix com un gran actor. Vam parlar de Xile, de Costa Gavras, Missing, la Carmen Castillo i la Imma li va proposar que hauria de venir convidada a la Cátedra Ferrater Mora perquè no hi havia anat cap actriu. Ella va dir que no era cap filòsofa i que l'únic que feia era actuar, fer el que li deien els directors i les directores. Li vam dir si es cansava fent teatre i ens va dir que no, i que podia recordar molt de temps els textos. En el cas de Bérénice deia que s'ho passava molt bé fent variacions en la forma de dir el text en cada versió i que en la que haviem vist dissabte havia portat la declamació de Racine cap a la comèdia de Goldoni.
Ens va preguntar pel Veronal ja que l'endemà al matí volia anar a veure el seu darrer espectacle Vam quedar que l'aniríem a buscar pel Truffaut i ens va dir que La ceremonia era una de les millors pel·lícules de la seva carrera.
L'endemà ja us ho ha explicat en Guillem.... En el segon sopar vam parlar de pel·lícules, del pa amb tomàquet, en Guillem va demanar al cambrer que li portés els ingredients per fer un pa amb tomata i allà mateix li va fer a la Isabelle i a en Lorenzo, una demostració de com es preparava un pa amb tomata, deixant meravellats mare i fill-,... de restaurants de París i ens va dir que li havia agradat molt Alcarràs de Carla Simon, però, en canvi, no coneixia l'Isaki, ni la peli del Bataclan.
![]() |
Quan parles amb ella a part de veure que ha conegut a moltíssima gent, veus que té curiositat per tot i que no para de veure pel·liculars i està al dia. També vam parlar de Hong Sang Soo, Patricia Mazuy -que el fill no la suportava- i de Godard, que va anar al rodatge de Heaven's Gate per llogar-la, però en Cimino no volia que ningú de fora entrés al rodatge. Quan va saber que qui volia entrar era en Godard, en Cimino va dir que el deixessin entrar però llavors en Godard ja havia marxat. El fill em va donar el seu numero de mòbil i el divendres 6 de desembre quan torni a París l'haig de trucar per què m'ensenyarà els cinemes Action, on hi vaig veure de jove moltes d'Hitchcock, Lubitsh, John Ford i fins i tot Cleopatra.
Ara li tocaria a l'Imma explicar la tercera part.
Àngel Quintana Morraja.
dissabte, 16 de novembre del 2024
POLVO SERAN, full de sala del Cinema Truffaut
Títol original: Polvo serán
País: Espanya, 2024
Direcció: Carlos Marques-Marcet
Guió: Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet, Coral Cruz
Intèrprets: Ángela Molina, Alfredo Castro, Mònica Almirall
Gènere: Drama romàntic i musical
Durada: 106 min
Idioma: castellà
QUE VIVAN LOS NOVIOS
Carles Marqués-Marcet, s’ha creat un lloc entre els joves directors catalans i una molt bona acceptació a la resta de la Península. Les seves pel·lícules han estat premiades i reconegudes tant en els Premis Gaudis com els Goyas.
En la filmografia de Marqués-Marcet hi trobem històries intimes, històries d’amor i de desamor. Història de parelles que viuen moments feliços i altres no tant. Històries colpidores que no deixen indiferent a l’espectador. Només cal fer un repàs a la seva filmografia: a l’any 2014 vam poder veure 10.000 Km. la història d’una parella interpretada per l’actriu anglesa Natalia Tena i l’actor català David Verdaguer, que relata la història d’una parella que viu a Barcelona i ella se’n va estudiar a Los Angeles durant un any. Viurem com viuen aquesta relació separada en 10.000 km. El 2017, Marqués-Marcet, es trasllada a Londres per rodar Terra Ferma, una altra història d’amor protagonitzada per dues dones lesbianes interpretades per Natalia Tena, Oona Chaplin, David Verdaguer i una curta aparició de Geraldine Chaplin. Les dues dones volen completar la seva relació en tenir una criatura i per aquest motiu demanen l’ajuda de l’amic d’una d’elles, amic que interpreta David Verdaguer. Els dies que vindran (2017) Marqués-Marcet torna a demanar a Verdaguer una nova experiència i aquesta molt personal: mostrar la relació entre una parella que han de ser pares per primera vegada. Verdaguer està acompanyat, en aquesta aventura, per l’actriu Maria Rodriguez Soto, companya sentimental a la vida real, en aquell moment, de Verdaguer i que estava esperant un fill d’ell.
He fet tota aquesta introducció perquè la darrera pel·lícula de Marquès-Marcé, torna a explicar una entranyable història d’amor. La llarga relació d’una parella que s’han estimat sempre i que han creat una família. Una història d’amor que ha d’arribar el final, abans d’hora, per culpa d’una malaltia de la dona.
En aquest cas la parella està formada pels veterans actors Angela Molina i Alfredo Castro, que estan molt convincents en els seus respectius papers, tant que han obtingut el Premi Especial d’interpretació en el passat Festival de Cinema de Valladolid i, per descomptat, destacar la magnifica interpretació de Mònica Almirall, que interpreta a la filla que viu amb ells.
Els dos actors fan creïble aquesta història escrita pel propi Marqués-Marcet amb la col·laboració de l’habitual companya de guió Clara Roquet i, també, de Coral Cruz.
La pel·lícula està narrada a la manera com un musical. Hi ha diversos fragments en que els actors canten, ballen i expliquen la història, els sentiments o el que hi ha el seu entorn, com si fos un musical. En aquest cas cal felicitar les extraordinàries coreografies de La Veronal i Maria Arnal. Aquest fet sorprèn en un principi, però està tan ben fet i estan tant ben col·locats aquest moments musicals que l’espectador de seguida se’ls fa seus i els accepta com a part de la història i la manera d’explicar-la.
En aquesta història d’amor i de mort, hi ha moments delirants, sorprenents i altres amb sentit de l’humor negra, extraordinaris. Memorable el dinar familiar per celebrar un segon casament de la parella protagonista.
Una vegada més, Carles Marqués-Marcet ens ha sabut explicar una història molt actual, una història de moments complicats de la vida, però sobretot, sobretot una gran història d’amor.
Guillem Terribas Roca, col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.
divendres, 15 de novembre del 2024
MADRID 1987, full de Sala * Cinema Truffaut.
Direcció i guió: David Trueba
Intèrprets: José Sacristan,
Maria Valverde, Ramon Fontseré.
Maria Valverde, Ramon Fontseré.
Idioma. Castellà
Durada: 100 m.
Data: 15.11.2024
UNA MIRADA MOLT PERSONAL
David Trueba és un escriptor, guionista,
cinèfil, director de cinema i recentment, autor
i director teatral.David Trueba és un gran explicador d'històries.
Algunes personals que vol compartir amb els
seus lectors i d'altres amb els cinèfils. També
ha sabut explicar i compartir històries no tan
personals, però que formen part de la seva
actitud o posició davant la societat i del lloc
que li ha tocat
viure.
El 15 de novembre
de 2011 David
T r u e b a v a
estrenar Madrid
1987 a Girona, en
els Ocine. En el
Cinema Truffaut
en aquell moment
encara no teníem
projector per
passar el film en format DCP, que és en el
que ara es passen les pel·lícules, i per això
ara la recuperem amb la presència, també,
de David Trueba.
Segons el mateix Trueba aquest film té molt
d'ell mateix, de quan estudiava periodisme,
la protagonista del film també és una jove
estudiant de periodisme, interpretada per
una esplèndida Maria Valverde, que es volia menjar el món i que tenia com a referència
a grans figures de la premsa internacional i
que en el film els representa, magistralment,
un extraordinari José Sacristán en el seu
millor moment. Hi ha una petita intervenció
de l'actor Ramon Fontseré, que ja és habitual
de les pel·lícules de Trueba, que li dona un
toc d'humor.
Trueba realitza una senzilla posada en
escena, ja que pràcticament tota l'estona
els dos protagonistes estan tancats en un
reduït lavabo; i amb un equip molt reduït,
sap explicar molt bé aquesta interessant
història on queda reflectida, a través de les
relacions d'un home madur amb una jove,
la Transició espanyola, l'entrada al mercat
comú i a l'OTAN. La pèrdua de llibertats i el
desencant d'uns moments que podien haver
estat bons pel país, per portar a terme el canvi
tan necessari dins la societat espanyola i, que
al final va acabar essent un no res.
Trueba sap trobar els moments, les situacions
i els diàlegs adients en aquest relat tant
personal fet en pocs recursos però amb molta
imaginació.
Guillem Terribas Roca, Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.
dimarts, 12 de novembre del 2024
Un lloc per viure, full de sala del Cinema Truffaut.
Salt, com excusa.
Aquest documental dirigit pel jove Adrià Expòsit, sobre una idea/guió del professor Miquel Berga, comissari dels actes dels 40 Anys de la Independència del poble de Salt, agafa aquest poble i la seva experiència i referència sobre els nous emigrants (Salt sempre ha estat un poble que ha acollit tot tipus d’emigrants) per explicar aquesta història universal, de trobar un lloc en el mon, un poble ver viure i conviure.
Aquest documental dirigit pel jove Adrià Expòsit, sobre una idea/guió del professor Miquel Berga, comissari dels actes dels 40 Anys de la Independència del poble de Salt, agafa aquest poble i la seva experiència i referència sobre els nous emigrants (Salt sempre ha estat un poble que ha acollit tot tipus d’emigrants) per explicar aquesta història universal, de trobar un lloc en el mon, un poble ver viure i conviure.
Adrià Expòsito que es va donar a conèixer en un curtmetratge anomenat Mater Inerta (2022) ha sabut captar molt bé amb una magnifica posta en escena, tant els paisatges, com els interiors, els personatges i tot l’entorn de la vida quotidiana del poble: el mercat, les trobades, els bars, les botigues... el despertat d’un poble. Però sobretot, ha sabut explicar i trobar el to, el que vol dir trobar un lloc per viure i tota la travessia fins a trobar-lo.
El documental, te tres apartats molt ben definides: L’escola. Comença el relat dins d’una escola de pàrvuls a Salt, on es parla del poble de Salt i perquè es un lloc per viure “perquè hi passa un riu”. Durant els 52 minuts que dura el documental, de tant en tant es tornarà a l’escola, així com l’apartat que més estona li dedica el documental es a la història de Mossa un Gambià que després d’un llarg i penós recorregut arriba a Salt i treballa pel jove pagès del poble, en Joan Berga. Aquesta es la història més humana i positiva a on veurem a Mossa fent totes les feines de la terra, explicant amb un català quasi perfecta els seus dies cuidant i traslladant de Borreda (Bergarà) a les deveses de Salt, unes 200 vaques. També el veurem cuidant ovelles, parlant, per telèfon, amb la seva dona sobre els problemes per arreglar els papers perquè pugin venir a viure a Salt i també la bona relació amb en Joan, el pagès que li ha donat la feina. La tercera història ens mostra a unes dones cosidores que pertanyen a l’Associació de cosidores de Salt, on es trobem per fer treballs manuals i, sobretot per parlar, relacionar-se, explicar i compartir experiències.
Hi ha més coses en aquest interessant documental, que està obert i pensat per mostrar que hi ha un lloc per viure, que malgrat les dificultats, amb persistència, esforç i convicció, es pot trobar aquest lloc.
La experiència de Salt, serveix d’excusa per explicar aquesta i moltes altres maneres de conviure i acceptar els emigrants, la gent d’ altres llocs del món. Que aquesta gent no perdin el nord, l’esperança, perquè com li ha passat a en Mossa, hi ha un poble, una ciutat, un país que hi trobarà un lloc per viure-hi.
Guillem Terribas Roca.
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.
divendres, 8 de novembre del 2024
LA COCINA, full de sala del Cinema Truffaut.
La cocina
Mèxic, 2024
Direcció: Alonso RuizpalaciosGuió: Alonso Ruizpalacios
Intèrprets: Rooney Mara,
Raúl Briones
Durada: 139 min
Gènere: drama
Idioma: anglès i castellà
Subtítols: Català
Data d’estrena: 08/11/2024
Direcció: Alonso RuizpalaciosGuió: Alonso Ruizpalacios
Intèrprets: Rooney Mara,
Raúl Briones
Durada: 139 min
Gènere: drama
Idioma: anglès i castellà
Subtítols: Català
Data d’estrena: 08/11/2024
Alfonso Ruizpalacios, és un jove director
(quaranta-sis anys) que va néixer a Mèxic,
on va estudiar direcció escènica i més tard
es va traslladar a Londres per perfeccionar
els seus estudis i formar-se com a actor a
la Royal Academy of Dramatic Art. Actualment, tant actua, com dirigeix i escriu teatre o cinema. Al cap i a la fi, és el que ha fet
amb aquest film La Cocina, tot adaptant i
traspassant al cinema una famosa obra de
teatre escrita per Arnold Wesker.
La cocina, filmada en un blanc i negre digital, fet que li permet en algun moment utilitzar el color per poder ressaltar una imatge, relata el que passa en una cuina d’un
gran centre de menjar de consum, d’aquell ràpid en un Grill/restaurant modern del
centre de Nova York, regentat per un personatge dèspota que explota el personal,
la majoria emigrants i sense papers.
Durant 139 minuts viurem la intensa pressió, repressió, que es viu en una cuina
de menjars ràpids. Situacions delicades i
d’altres de reflexió sobre la situació en què
treballen i viuen aquelles persones enclotades en els baixos d’un elegant restaurant, que poques vegades veiem i on es
pot visionar la diferència amb el que passa
a baix a la cuina, els nervis, els crits, les
preses; amb la tranquil·litat i l’ordre que
hi ha a dalt en el restaurant, on la majoria
dels clients són joves.
Ruizpalacios, és reticent i incideix constantment amb aquesta diferència i amb els
desastres i pressions que hi ha a la cuina,
un malestar que fa que l’espectador arribi
a passar-ho malament i visqui amb intensitat tot aquell caos que acaba d’una manera esperpèntica i una mica exagerada.
Els actors, tant els mexicans com els actors i actrius americanes estan convincents
en els seus respectius personatges (destacant els seus dos protagonistes, el mexicà Raúl Briones i l’estatunidenca Rooney
Mara) i per descomptat és una pel·lícula
que s’ha de veure en versió original perquè
constantment estan canviant d’idioma, entre el castellà de Mèxic i l’anglès americà.
La Cocina és una pel·lícula que no et deixa
indiferent i que et toca la part sensible en
el sentit de com la societat de consum és
agressiva i no està per punyetes. La manera en què el director ha plantejat i explicat
la història, pot semblar una mica barroera, repetitiva i complicada, aquest fet fa
que hi hagi dues opinions molt oposades:
o t’agrada o no. No hi ha entremig.
Ara a
veure de quin grup sou, després de veure
aquesta nova versió del que ens va explicar fa molts anys Charles Chaplin i la seva
famosa pel·lícula Temps moderns.
Guillem Terribas Roca
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona
divendres, 1 de novembre del 2024
Elisabet Jané rep el 44è Casero i David Cirici queda finalista
L’escriptora Elisabet Jané (Sabadell, 1974) ha guanyat aquest vespre la 44a edició del premi Just M. Casero de novel·la curta, amb l’obra Coses que passen... En el mateix acte, que ha tingut lloc com és tradicional a la Sala La Planeta de Girona en plenes Fires de Sant Narcís i amb Guillem Terribas com a presentador des de fa 43 anys, s’ha declarat finalista del premi David Cirici (Barcelona, 1954), per la novel·la Ístina. L’acte de lliurament del premi s’ha obert amb un emotiu homenatge al filòsof i polític Josep-Maria Terricabras, en què han intervingut Imma Merino i Irene de Puig.
La guanyadora del Casero rep 2.000 euros i una escultura de Pierre d.la, a més de la publicació de l’obra a l’Editorial Empúries, a principi de l’any vinent, i el finalista aconsegueix 500 euros. El fet que els dos autors es presentessin amb pseudònim al premi convocat per la Llibreria 22 va provocar que, quan es va conèixer la seva identitat, els organitzadors i el jurat quedessin força sorpresos en el cas del finalista, ja que David Cirici és un autor de llarga i premiada trajectòria literària, que ha guanyat guardons com ara el Prudenci Bertrana (2011), el Sant Jordi (2016) i el Ramon Muntaner, també a Girona, en dues ocasions. El Casero és un premi de prestigi, gràcies en bona part a la independència i el bon criteri del seu jurat, però acostuma a premiar autors emergents, que són els que majoritàriament s’hi presenten. En aquesta edició, el jurat ha volgut destacar la qualitat de moltes de les 36 obres presentades.
David Cirici ha explicat a Terribas que es va presentar al Casero per una raó tan lògica com incontestable: havia escrit una novel·la curta i el Casero és un dels pocs premis especialitzat en aquest gènere a Catalunya.
![]() |
David Ciri, Elisabet Jane, Jordi Gispert i la Cristina Massanés. Foto: Arxiu 22 |
El jurat del Casero, format per Mita Casacuberta, Josep M. Fonalleras, Cristina Massanés, Imma Merino, Eva Vàzquez i Jordi Gispert, ha destacat de la novel·la guanyadora: “S’estructura a partir d’un aplec de relats breus que descriuen vides i escenes de personatges quotidians que podríem ser tots. [...] Escrit amb un to que a vegades rememora Calders, transitem de la ironia al realisme i de les situacions més banals a la fantasia més desbocada.”
I, sobre la finalista, el jurat diu: “La història relata una relació entre una noia de 20 anys, de nom Ístina, i un exprofessor seu d’institut de 60. Es coneixen com a professor i alumna, però més endavant la connexió s’intensifica. És una novel·la d’aprenentatge, d’acostament a les lletres per part d’Ístina, que és qui controla aquest lligam i qui accedeix al món de les idees que van configurant la seva personalitat insurgent.”
Xavier Castillón, publicat en el PuntAvui el 31.10.2024
ALTRES INFORMACIONA:
Diari ARAhttps://llegim.ara.cat/actualitat/elisabet-jane-guanya-44e-premi-just-m-casero-coses-passen_25_5186232.html
Diari ARAhttps://llegim.ara.cat/actualitat/elisabet-jane-guanya-44e-premi-just-m-casero-coses-passen_25_5186232.html
LA VANGUARDIA.: https://www.lavanguardia.com/vida/20241031/10067019/rey-pide-administraciones-instituciones-ciudadanos-permanecer-unidos-tragedia.html
dijous, 31 d’octubre del 2024
Elisabet Jané guanya el premi Casero de novel·la curta
![]() |
David Cirici, finalista i Elisabet Jané, guanyadora amb l'alcalde Lluc Salellas. Foto: Aniol Resclosa |
Per ser una obra que transita «de la ironia al realisme i de les situacions més banals a la fantasia més desbocada, en un puzle narratiu que el lector ha d’acabar completant» i tenir «un to que a vegades rememora Calders» el jurat de la 44a edició del Premi de Novel·la Curta Just Manuel Casero va declarar que l'obra Coses que passen... escrita per la sabadellenca Elisabet Jané (sota el pseudònim de Najat Canyellas), s'havia d'emportar el guardó d'entre les 36 novel·les presentades.
Segons el jurat, format per aquest any per Mita Casacuberta, Josep Maria Fonalleras, Cristina Massanés, Imma Merino, Eva Vázquez i Jordi Gispert, que va actuar de secretari sense vot, «Aquesta novel·la s’estructura a partir d’un aplec de relats breus que descriuen vides i escenes de personatges quotidians que podríem ser tots». També que es passa «des de qüestions intempestives i surrealistes» a «situacions més quotidianes i aparentment normal». De fet, el jurat destaca que, com el títol, la novel·la són «coses que passen».
![]() |
Públic a la Sala La PLaneta |
Aquesta és la primera vegada que Elisabet Jané s’emporta el Premi de Novel·la Curta Just Manuel Casero, dotat amb 2.000 euros, una escultura de Pierre d.la, i la publicació de l’obra a l’Editorial Empúries. En aquest sentit, serà publicada durant els primers mesos de l’any vinent. Jané, és llicenciada en Filologia Catalana i es va donar a conèixer amb relats breus, guardonats en diferents certàmens, mentre que el 2019 va publicar Senyores, que va ser la represa de la seva dedicació literària.
Mentrestant, l'obra finalista, que té un premi de 500 euros, ha estat Ístina, escrita per David Cirici (sota el pseudònim de Rose Lippen). El jurat, de fet, va fer fins a sis valoracions per decidir la vencedora, en una última deliberació entre la novel·la de Cirici i la de Jané. Sobre Ístina, el jurat en destaca la «prosa reflexiva i plena de matisos, replecs i sinuositats». Tot això, en un relat en primera persona que combina «referències literàries i artístiques i escenes eròtiques».
Homenatge a Terricabras
La gala, celebrada ahir a la nit a la sala La Planeta i organitzada per la Llibreria 22, també va retre homenatge a la figura del filòsof, professor i polític gironí Josep Maria Terricabras, que va morir el 16 d'abril d'aquest any. La cerimònia, així, va comptar amb intervencions d'Irene de Puig i Imma Merino que van recordar Terricabras, una persona molt estimada i valorada en la vida cultural catalana i de Girona.
JOSEP COLL, publicat en el Diari de Girona 31.10.2024
La Llibreria 22 recorda a Josep M. Terricabras
Durant l' acte de lliurament del 44 Premi de Novel·la Curta Just M. Casero que organitza la Llibreria 22, es va projectar aquest vídeo, realitzat per Guillem Terribas, tot recordant al filòsof i activista social Josep M. Terricabras (Calella 12 de juliol de 1946 · Begur, 16 d'abril de 2024).
dimecres, 30 d’octubre del 2024
Presentació del llibre UN REGAL PER LA MARTINA * Llibreria 22
Dissabte 19 de maig 2024 (un dia abans que la Llibreria 22 fes 46 anys) es va presentar a la Llibreria 22 de Girona, el llibre editat per l'editorial Osa Polar UN REGAL PER LA MARTINA, de Guillem Terribas i amb il·lustracions de Laura Duran. L'acte el va presentar la Llibretera Sílvia Martí. Les imatges son de David Ferrando, Jordi i Carles Terribas. El muntatge i la realització es de Guillem Terribas.
El Casero, on van començar tants.
![]() |
Jordi Grau |
En Just va morir el 31 de gener del 1981 i aquell mateix any Rafael Vallbona i Pep Bras van guanyar la primera edició amb Amfetamínic. Que el nivell va ser molt alt ho demostra que Maria Àngels Gardella quedés finalista amb Concert per a una pantomima i que la recordada Susqueda de Miquel Fañanàs aconseguís un accèssit. Per cert, molta gent creu que Fañanàs va guanyar el Casero amb Susqueda, que va fer tremolar en el sentit literal de la paraula molta gent de la conca del Ter, del Pasteral a Girona, quan a Ràdio Girona es va fer una recreació de la novel·la. Fañanàs va guanyar el Casero el 1982 amb Heu vist Tana?, mentre que Josep Maria Fonalleras va ser finalista amb Conxa Piquer a Nova York i, ep!, Miquel Pairolí va guanyar l’accèssit per El carrer de la llebre.
Això es va convertir en un clàssic: el finalista Fonalleras va guanyar l’any següent amb El rei del mambo. Altres finalistes han estat guanyadors: Lluís Muntada, el 87 i el 88; Bel Bosck, el 92 i el 94; Josep Pastells, el 2002 i el 2003, i Marta Pascual, finalista el 2020 i guanyadora el 2022 amb La casa dels caps de setmana. El premi s’ha declarat desert els anys 1989, 1991, 1993 i 1995 i entre d’altres l’han guanyat Josep Valls, Dolors Garcia i Cornellà, Josep Pujol, Sílvia Manzana, Bezsonoff, Josep Campajó, Muriel Villanueva, Mar Bosch i Oriol Ponsatí-Murlà. Hi ha hagut grans finalistes: Maria Mercè Roca, Anna Carreras, Alba Sabaté i Miquel Martín, amb la seva reconeguda La drecera.
Fa tres anys, el va guanyar Helena Carreras amb Dinou, vint, i l’any passat, Mercè Saurina, amb Fugint dels camps de blat.
Avui coneixerem el guanyador d’entre 36 originals rebuts. S’emportarà la publicació per Empúries i 2.000 euros. Però el fet de formar part dels guanyadors del Casero és ja en si mateix tot un premi. Avui a les vuit a La Planeta, amb un homenatge a Josep-Maria Terricabras que conduiran Imma Merino i Irene de Puig.
Jordi Grau, publicat a La Mirada El Punt Avui 30.10.2024
![]() |
Edició número 43, any 2023. Guillem Terribas, Lluc Salellas, Jordi Gispert, Imma Merino, Mercè Saurina, Josep M. Fonalleras, Crsitina Massanes. Foto: Bernat Casero. |
dimarts, 15 d’octubre del 2024
Guillem Terribas publica el seu primer àlbum il·lustrat, «Un regal per a la Martina»
El llibreter recupera el personatge de la seva neta, protagonista de dos llibres infantils, per a un relat sobre la importància de compartir.
El llibreter i activista cultural Guillem Terribas (Salt, 1951) recupera el personatge de la seva neta Martina, protagonista de dos llibres infantils previs, a Un regal per a la Martina, el seu primer àlbum il·lustrat. Editat per Estrella Polar, el volum és un llibre de gran format i inclou il·lustracions a tot color de Laura Duran per narrar una història sobre la importància de compartir que s’adreça als lectors d’entre 3 i 5 anys.
Un regal per a la Martina arrenca amb una sorpresa a la vida de la nena: la tieta està embarassada. Amb l’arribada d’aquesta criatura a la família, la Martina es convertirà en la cosina gran i per això té por de no passar tant de temps amb els avis com fins ara. El que no s’imagina la petita és la sorpresa que li ha preparat l’avi per al seu aniversari: serà tota una aventura i l’ajudarà a descobrir que els millors regals són els que es poden compartir.
Un regal per a la Martina arrenca amb una sorpresa a la vida de la nena: la tieta està embarassada. Amb l’arribada d’aquesta criatura a la família, la Martina es convertirà en la cosina gran i per això té por de no passar tant de temps amb els avis com fins ara. El que no s’imagina la petita és la sorpresa que li ha preparat l’avi per al seu aniversari: serà tota una aventura i l’ajudarà a descobrir que els millors regals són els que es poden compartir.
Dos llibres previs
Fins ara, l’ànima de la llibreria 22 de Girona havia publicat diversos llibres de no-ficció, a més de dos llibres infantils amb la Martina com a protagonista. Es tracta, per una banda, de L’avi de la Martina editat el 2017 per Cruïlla i, per l’altra, de La Martina va al cau, que va sortir dos anys més tard amb Estrella Polar.
ALBA CARMONA, publicat en el Diari de Girona 08 10 2024
https://www.diaridegirona.cat/cultura/2024/10/08/guillem-terribas-publica-seu-primer-109075656.html?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=btn-share
https://www.diaridegirona.cat/cultura/2024/10/08/guillem-terribas-publica-seu-primer-109075656.html?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=btn-share
Subscriure's a:
Missatges (Atom)