dimecres, 4 de gener del 2023

LIVING: Elogi a la vida. Full de Sala del Cinema Truffaut.


LIVING Regne Unit, 2022
Direcció: Oliver Hermanus
Guió: Kazuo Ishiguro, Akira Kurosawa. 
Intèrprets: Bill Nighy, Aimee Lou Wood, Tom Burke, Alex Sharp
Durada: 102 min
Gènere: drama
Idioma: anglès
Data d'estrena: 04/01/2023

ELOGI A LA VIDA 
D'entrada si sou entusiastes del comportament dels anglesos, amb aquells aires de persones educades, pulcres, respectuoses, conservadores, elegants, irònics, de poques paraules, les suficients... i tota aquesta fama que tenen de formals, aquesta és la vostra pel·lícula. Ho té tot i a més, molt ben interpretada i filmada.
La història està ambientada els anys cinquanta, a Londres, a les acaballes de la Segona Guerra Mundial, igual que l'original de l'any 1952, o sigui ara ha fet setanta anys, ambientada a Tòquio, el film Ikiru, del famós director japonès Akira Kurosawa, amb guió d'ell mateix i aquesta versió anglesa dirigida Oliver Hermanus, ha utilitzat el mateix guió. El protagonista, magistralment interpretat per Bill Nighy, el Sr. William és un funcionari com Déu mana i amb experiència: "No fer res per mantenir el treball" i cap de la secció d'obres i projectes de l'Ajuntament. Els seus ajudants, funcionaris que acaten les seves decisions sense protestar i que sempre tenen una pila de papers i documents sobre la taula perquè es vegi que tenen Feina, aspiren a ser com ell. Les sol·licituds van d'un departament a l'altre i acaben arxivades en una d'aquelles piles per sempre més. Però un mal lleig que li pronostiquen al Sr. Williams, li canviarà la vida i la del seu entorn. I aquí és quan el relat agafa una altra orientació i esdevé una història plena de sensibilitat i una reflexió sobre la vida i la mort.
L'original Ikiru, en el seu moment va impactar per la seva senzillesa, per la seva manera de veure com funcionen les administracions, siguin locals o nacionals i com el protagonista intenta recuperar el temps perdut. Living, feta amb tot el respecte a l'original, torna a tocar la fibra de l'espectador a través de la seva senzillesa i la manera tan natural i elegant d'explicar aquesta història, al mateix temps tan real.
El seu director Oliver Hermanus (Ciutat de Cap, 1983) també és guionista i actor i fins ara només havia dirigit i realitzat pel·lícules en el seu País: Shirley Adams (2009); Skoonheid (2011) es va presentar a un Certain Regard en el Festival de Cannes; The Endless River (2015) va estar seleccionada en el festival de Venècia, i Moffie (2019). Living és la primera pel·lícula que dirigeix fora del seu país i se'n surt amb un notable. Controla molt el relat i els actors; aconseguint que els 102 minuts que dura la pel·lícula et passin d'una manera agradable i interessant.
Però no tot el mèrit és del director i del guionista Akira Kurosawa, sinó dels actors i actrius que interpreten magistralment els seus personatges. Sobretot Bill Nighy. Està impecable. Aquest actor que el dotze de desembre va fer setanta-tres anys, la seva carrera l'ha feta bàsicament en el teatre. Va començar a intervenir en el cinema els anys vuitanta amb La Chica del Tambor (George Roy Hill 1984) i ha intervingut en episodis de Harry Potter i de Piratas del Caribe i films tan interessants com Love Actually (2003), Pride (2014) Su mayor historia (2016) o l'extraordinària (i projectada en el seu moment també al Truffaut) Regreso a Hope (2019).
Living serà una de les pel·lícules que es recordaran en aquest any 2023 que acaba de començar.

Guillem Terribas Roca
Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada